Als je in de tram zat, dat pikte je ze er zo uit.
Van die gassies die achterin instapten en dan een beetje dicht bij de deur bleven hangen.
Terwijl ze zich in de voortwiebelende tram vasthielden aan zo'n hengsel boven hun hoofd in het middenpad, zag je soms kletsnatte stressplekken onder hun harige oksels.
Zwartrijders.
Ze stonden onrustig bij het raam te zenuwpezen en keken steeds naar buiten om te zien wie er bij de volgende halte stond.
En soms waren ze daar. De trampolitie. Die stapten strategisch in, vaak bij alle deuren tegelijk.
Dan brak er totale paniek uit onder de zwartrijders. Zag je die gassies ineens in beweging komen, rennend naar de achterdeur, terwijl ze elkaar soms ook nog wat toeriepen: "Daar benne de tremsmerissen!"
En het gekke was, dan stonden ineens soms ook mevrouwen met geblondeerde coupes op die net gesjopt hadden op de PC Hooft, of schattige - inmiddels volledig uitgestorven - Jordaneesjes met de krulspelden nog in.
En die probeerden dan snel de tram te verlaten, voordat ze een prent van 35 gulden kregen van de tramjuut.
Omdat de kans dat je gesnapt werd niet zo groot was, kon af en toe zo'n boete best uit, dat was namelijk veel goedkoper dan elke dag een kaartje kopen.
Ik had zelfs een paar vrienden met een zwartrijdpotje op de vensterbank. Stopten ze elke keer dat ze niet gesnapt waren geld in, haalden de eventuele boete er weer uit en werden van wat er over bleef minstens een keer per maand behoorlijk dronken.
Veel organisaties denken dat hun verzuimbeleid ook zoiets is. Dat je gewoon instapt zonder te betalen en dat niemand je dan een boete geeft. Dat je gewoon kunt uitstappen als er kaartcontrole is.
Maar bij verzuimbegeleiding werkt dat net iets anders. Want elke organisatie, zelfs als je maar een paar medewerkers in dienst hebt, is gemiddeld elke vijf jaar aan de beurt.
Zelfs als je nog nooit verzuim hebt gehad en zelfs als je denkt dat jouw medewerkers nooit wat hebben, gaat dit je dus overkomen.
Probleem is alleen dat de boete voor 'zwartrijden' bij verzuim een 'klein beetje' hoger is.
Als het mis gaat, heb je het al snel over een ton aan kosten, en meestal meer. En veel organisaties hebben dat niet in een potje op de vensterbank gestopt.
Terwijl je voor honderdvijftig euro per medewerker een kaartje koopt, waarmee je een jaar lang eerste klas zit. Zelfs als het regent en de tram bommetje vol zit, krijg jij nog een mooie zitplaats bij je arbodienstverlener.
Want jij denkt misschien dat je heel slim bent door een paar tientjes te besparen op je arbodienst, maar ik raad je aan een eersteklasabonnement af te sluiten, omdat je juist dan heel veel geld gaat verdienen.
Het is een van de tips uit de Masterclass Verzuimbegeleiding.
Daarin staan ook een paar simpele vragen over verzuimbegeleiding, waarmee je gelijk weet hoe je ervoor staat. Er staan ook 6 rode vlaggen in van je verzuimbeleid. Als die vlaggen uitgaan, weet je zeker dat je liever een kaartje had gekocht.
Vandaag is de laatste dag dat je die masterclass met 50% korting kunt aanschaffen. Je betaalt alleen vandaag nog slechts € 62,50 in plaats van € 125,--