Op een morgen in 1925 zat Victor in hartje Parijs zijn krantje te lezen, terwijl hij een croissantje at met een caffee au lait on the side.
In de krant stond dat de Eiffeltoren nogal wat achterstallig onderhoud had. En Victor, die op zijn reizen op oceaanstomers nogal wat oplichterskunsten had geleerd, bedacht een briljant plan.
Hij nodigde zes schroothandelaren uit voor een geheime vergadering en deed zich daar voor als gemeenteambtenaar die belast was met het onderhoud van de Eiffeltoren.
Hij vertelde ze, dat ze exclusief waren geselecteerd uit honderden kandidaten op basis van hun goede reputatie. En dat ze als enige mochten bieden op de Eiffeltoren.
Nu ja, op het schroot dan, want hij vertelde ze onder embargo dat het onderhoud van de toren niet langer betaalbaar was en dat het gemeentebestuur had besloten deze zo snel mogelijk te ontmantelen.
Nadat hij de oud ijzerboeren flink had bestudeerd, koos Victor voor de meest instabiele en onzekere handelaar van het gezelschap en liet hem een flinke smak geld als aanbetaling neertellen, plus wat steekpenningen waarmee de handelaar de garantie kreeg dat Victor niet stiekem voor een ander zou kiezen.
De dag erna was Victor natuurlijk met de Noorderzon vertrokken en de koper schaamde zich zo, dat hij niet naar de politie durfde te gaan. Waarop Victor het kunstje een halfjaar later rustig nog een keer probeerde.
Dit is een van de vele verhalen in mijn nieuwe boek 'HR met ballen'. Het staat in het hoofdstuk 'Wat je kunt leren van oplichters en charmante schurken' en dat is een van mijn favoriete hoofdstukken.
Want Victor was dan misschien een ordinaire oplichter, maar je kunt als HR-strijder toch heel veel van hem leren.
Hij was namelijk een expert in het bestuderen van de hebberigheid van zijn 'kopers'. En dat is een vaardigheid die niet mag ontbreken in het arsenaal van de HR-strijder.
In jouw werk heb jij namelijk ook te maken allerlei verschillende 'kopers'. Het MT, je leidinggevende, de medewerkers in alle soorten en maten en natuurlijk ook nog de OR.
Die zijn op hun manier ook allemaal 'hebberig', ze willen iets bereiken, ze hebben iets nodig, of zelfs een hoger doel geformuleerd.
Jouw taak is het om erachter te komen wat dat is. Want weet je dat eenmaal, dan kun je ze zelfs een hoop oud ijzer verkopen, die helemaal niet te koop staat.
Klinkt dat oneerlijk? Past het helemaal niet bij je? Nou jammer dan, want als je niet in staat bent erachter te komen voor welke argumenten het MT of je leidinggevende gevoelig is, dan komt jouw plan er nooit door.
Hoe mooi jou plan ook is, en wat voor inhoudelijke correcte argumenten je ook gebruikt.
Zolang je plan smaakt naar een plak droog zuurdesembrood met pindakaas en je directie blieft alleen suikerbrood met jam, dan zullen ze nooit smullen van jouw ideeën.
Hoe dat precies werkt, vertel ik je in mijn boek 'HR met ballen'. De tweede druk is sinds gisteren beschikbaar en dat komt mooi uit.
Want 'HR met ballen' is een perfect sinterklaas, kerst- of eindejaarscadeau. Voor je collega's, een vriend of vriendin of iemand uit je zakelijke netwerk.
Of gewoon lekker voor je eigenste zelf natuurlijk.
Bestel hem vandaag via onderstaande link, dan heb je hem vóór Sinterklaas al in huis.
Ps. De tweede druk van 'HR met ballen' is nu beschikbaar en dus ruim vóór Sinterklaas in huis.