Als je deze weken op vakantie moet via onze nationale luchthaven, dan schijn je goed zuur te zijn.
Van de week hoorde ik het verhaal van een Amerikaanse vrouw die met twee dochters drie maanden op reis was geweest. Die dochters hadden inmiddels nogal wat last van heimwee.
Haar laatste week op het oude continent bracht ze door in Nederland. Ze gingen keurig vier uur van tevoren naar het vliegveld.
Maar helaas, de wachtrij voor de security check was zo lang, dat ze toch het vliegtuig mistte en nu 3 augustus pas alsnog mee kan. Mits ze op tijd zijn natuurlijk.
Ikzelf haalde na drie uur in de rij staan alleen het vliegtuig, omdat ik een kwartier non-stop kan rennen met een rolkoffer achter me aan, en vooral omdat het vliegtuig twintig minuten vertraging had.
Als je dat soort dingen leuk vindt, schijn je je ook een middag prima te kunnen vermaken met wachtrij spotten.
Kun je gewoon een kamer in het Hilton Schiphol nemen met eersterangs uitzicht op de wachtrij, die precies daar - iets meer dan een kilometer verwijderd van de hoofdingang van Schiphol - een U-turn maakt.
Gisteren kreeg ik zelfs een brief van de grote eindbaas van KLM, die in volbloed Engels zijn excuses uitsprak voor onze Nederlandse trots.
Mocht je trouwens onlangs begonnen zijn met het selecteren van een arbodienst. Bijvoorbeeld omdat je een aanbesteding moet doen, of omdat de afdeling inkoop je een of andere ingewikkelde procedure door de strot heeft geduwd, dan ben je er waarschijnlijk al wel achtergekomen dat wachtrijen in arbodienstverlening niets nieuws zijn.
Bedrijfsartsen zijn een extreem schaars goed, casemanagers inmiddels ook, en de tijd dat je de arbodienst kon vermoeien met een tenderdocument van 50 pagina's met zinloze eisen, is echt voorbij.
Als je het toch probeert, omdat een of andere oogklep bij jou in het bedrijf roept dat dit nu eenmaal in de procedure staat, is er geen arbodienst die reageert en sta je met lege handen.
Veel arbodiensten kunnen ook helemaal niet meer leveren. Vooral niet de inkoopbureaus, die gewend zijn al hun expertise, zoals bedrijfsartsen en soms zelfs casemanagers, extern in te huren.
Arbodiensten kunnen simpelweg kiezen welke klant ze willen, voor jou soms letterlijk tien anderen. Klanten staan in de rij en zijn niet eens boos of verdrietig als ze niet mee kunnen in het arbovliegtuig.
Is het dan helemaal kansloos?
Nou nee, als je maar weet met welke maatschappij je moet vliegen. Want ook op Schiphol zijn er plaatsen waar geen wachtrij is.
En op andere luchthavens waar ik de afgelopen weken vloog, was de hele check-in in minder dan tien minuten gepiept.
Het is dus een kwestie van weten waar je moet zoeken. Precies die expertise hebben wij bij HR Navigator. Want we zoeken elke dag en hebben elke dag contact met onze arbopartners, zodat we precies weten wie er nog wel capaciteit heeft en wie niet.
Maar we weten ook op welke klanten ze wel en welke ze niet zitten te wachten, zodat je niet elkaars tijd verdoet en de rij wat sneller doorloopt.
Dus sta je al een tijdje in de rij en ben je bang het vliegtuig te missen? Of beter nog, wil je voorrang krijgen en direct naar de check-in gaan zonder te wachten?
Vul dan onze arbodienst vragenlijst in. Daarna spreken we elkaar snel en zoeken de beste arbovlucht voor je.