De voormalig Duitse bondskanselier Angela Merkel stond niet bekend als een vrouw die haar uiterlijk als wapen gebruikte om al die alfamannetjes op de apenrots in het gareel te krijgen.
Ze was meestal keurig Duits gekleed. In een broekpak, of in blazers met drie knopen, met hooggesloten blouses. In de bijna 15 jaar dat ze bondskanselier was, ontwikkelde ze haar eigen degelijke kledingstijl. Het enige wat veranderde, waren de kleuren.
Tot ze op een gala-avond ineens een nogal opvallende jurk droeg. Met een wel heel diep uitgesneden decolleté.
Oké, het was een gala, dus dan mag het allemaal wat meer prinsesselijk, maar de media waren geschokt en publiceerden dagenlang van boven genomen foto's die Angela's diep uitgesneden boezem etaleerden.
"Angela wieder allein?"
"Angela heeft meer te bieden."
Het leek alsof Angela Merkel een nogal kapitale fout maakte. Maar dat was niet zo.
Want deze avond was ze op het gala met haar man. En haar man wil niet in de schijnwerpers staan. Daarom verzon Angela een bliksemafleider: haar decolleté.
En voegde er voor de pers aan toe, dat dit een avond was voor een goed doel en niet van politiek. Missie geslaagd.
Want wat jij ook denkt, Angela ziet er echt niet zomaar zo degelijk uit. En ze zegt ook niet zomaar dat mode niet haar ding is. Nee, Angela maakt al haar kledingkeuzes zeer bewust. En laat zich hier zelfs bij adviseren.
Meestal draagt ze bijvoorbeeld groen, de kleur van verbinding. Maar tijdens coalitieonderhandelingen kiest ze vaak voor blauw en niet voor rood.
Want kleuren zijn een taal, net als in de natuur. En rood werkt tegen je als je moet onderhandelen.
Door de juiste kleuren te gebruiken, kun je een onbewuste boodschap uitstralen naar je gesprekspartner. Je kunt met kleding dus je boodschap versterken, maar ook juist om zeep helpen.
Dat doe je trouwens niet alleen met de juiste outfit, maar ook met je houding en je stem.
Het zijn een paar echte eye-openers in de Masterclass Personal Branding die we opnamen met Sascha Bertus, dé imago-expert van Nederland.
Personal branding is een onderwerp dat wij Nederlanders - zeker wij HR-professionals - een beetje vreemd vinden. We zijn opgevoed met 'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'.
Maar je kunt nog zo'n goede professional zijn, met een werkelijk briljant plan, als je dit plan niet goed over de bühne weet te brengen, omdat je onderuitgezakt zit of een saaie monoloog afsteekt, of als alle aandacht naar je ma flodderjurk of je extravagante designer outfit gaat, dan wordt jouw voorstel nooit serieus genomen.
Nee, en jijzelf ook niet.
Dus niet alleen wordt jouw plan van tafel geveegd, maar je wordt ook niet gevraagd voor strategisch overleg. Terwijl je daar inhoudelijk wel de meeste kennis over hebt.
Die promotie waar je alle papieren en ervaring voor hebt? Gaat aan je neus voorbij. Het lijkt wel alsof ze je niet zien.
In de masterclass Personal Branding legt Sascha Bertus ook uit dat het veel belangrijker is hóe je iets vertelt dan wát je vertelt, en hoe je met een paar simpele aanpassingen in stem, houding en kleding veel meer impact maakt.
De masterclass over Personal Branding is een van de drie masterclasses in de speciale zomerbundel. De andere masterclasses gaan over omgaan met Werkdruk en over Werkgeluk (of is het werkgelul?).
Je kunt die deze week met een flinke korting aanschaffen, want je betaalt geen € 297,-- maar slechts € 99,-- voor deze bundel.
Dus voordat je nu gelijk je klerenkast induikt, kijk eerst nog even op de pagina met alle informatie.