Weerstand bingo
07 juni 2022 
3 min. leestijd

Weerstand bingo

Vorige week speelde ik een spelletje weerstand Bingo met een HR-manager van een of ander kantoor die nogal hoog van de Zuidastoren blies.

Hij vond het belachelijk dat ik hem belde met wat extra vragen, want hij was al zeker een kwartier bezig geweest met het invullen van onze arbodienst vragenlijst op de website. 

En nu wilde hij een lijstje met namen van arbodiensten en snel ook. Want de partijen die hij tot nog toe willekeurig had uitgenodigd, hadden namelijk geen capaciteit, of hij had er zelf geen fiducie in. En dat moest ik voor hem oplossen.

Ik vertelde hem dat ik hem graag zou helpen als hij bereid was wat tijd vrij te maken, maar dat ik geen lijstje met namen voor hem ging uitpøpen. Zijn formulier was maar half ingevuld. Toen ik vertelde dat dat voor mij een teken was dat hij zijn vraag nog niet serieus nam, was hij tot aan zijn kalknagels beledigd.

Bottom line: hij ging dus echt geen uur vrij maken in zijn agenda om zijn verzuimprobleem van al snel een miljoen op te lossen.

Zelfs niet toen ik hem vertelde, dat zijn verzuim misschien wel twee keer zo hoog was als nodig en hem graag zou voorrekenen wat de echte schadelast is voor een urenmachine op de Zuidas, waar alleen al een zieke secretaresse 150 euro per uur aan omzet scheelt, dus nog los van de loondoorbetaling. 

En zelfs niet toen ik hem vertelde, dat als hij nu een uurtje zou besteden aan wat extra uitleg, hij daarna uren, dagen en misschien wel weken tijd zou besparen. Omdat ik niet alleen precies weet welke arbodiensten ervaring hebben met Zuidaskantoren, maar ook weet wie wél capaciteit heeft om met zijn forse problematiek aan de slag te gaan.

Zijn antwoord: Hij moest er nog even over nadenken. Wat natuurlijk een ander woord is voor uitstel of zelfs afstel.

En bij de meeste klanten zou ik dan een vervolgvraag stellen, namelijk waar ze dan precies over na moeten denken.

Want meestal als een klant zoiets zegt, heb je te maken met weerstand.
In jouw rol als HR-strijder heb je daar zeker ook mee te maken. Alleen is weerstand niet altijd als weerstand te herkennen.

Weerstand vermomt zich namelijk bijna altijd. Als jouw manager steeds maar weer om extra details vraagt om je plan te onderbouwen, zelfs als je inmiddels al een Winkler Prins met details hebt aangeleverd, dan is dat meestal weerstand.

Als iemand van de projectgroep 'beoordelen en belonen' steeds geen tijd heeft, of als het continu gaat over compliance of methodes. Vrijwel zeker weerstand.

Soms zelfs een weerstand Bingo, want er zijn managers die de hele weerstand trukendoos gebruiken, zonder zich uit te spreken over wat er echt aan de hand is.

Peter Block schreef erover in zijn boek 'Flawless Consulting', dat jij als HR-adviseur minimaal een keer moet spellen. Want dan ga je de weerstand in jouw organisatie herkennen. Niet alleen bij je MT, maar ook bij medewerkers of een projectgroep, en misschien wel bij jezelf of directe collega's.

Wat doe je liever als jouw manager steeds maar weer om extra details vraagt? Al dat geneuzel blijven ophoesten tot je een ons weegt en gefrustreerd opgeeft?

Of in gesprek gaan en vragen wat nu precies de reden is dat iemand nog geen besluit kan nemen. En wat er dan wel nodig is om een besluit te nemen.

Even terug naar die HR-manager van de Zuidas. Dat is dus niet mijn klant, want ik help alleen maar HR-strijders die zichzelf serieus nemen. Die niet het hele scala aan uitvluchten gebruiken om een verzuimprobleem niet onder ogen te hoeven zien en soms zelfs beledigd zijn, omdat ik niet even snel een lijstje met arbodiensten ophoest.
Ik help wel klanten die te maken hebben met weerstand in hun organisatie.
 
Bijvoorbeeld als jouw directie vindt dat het allemaal goedkoper moet, of als je te maken hebt met verplichte aanbestedingen die tot frustratie en wanhoop leiden, omdat de aanbieders die je zoekt zich nooit aanmelden voor dit soort tijdverspillende tenders.

En ja, ook organisaties die al tienduizenden euro's hebben uitgegeven aan dure consultants of het trainen van leidinggevende in het voeren van verzuimgesprekken en ondanks dat, al jaren te maken hebben met torenhoog verzuim.
 
Kortom, elke klant die graag de tijd en moeite neemt om zijn situatie en vraag aan me voor te leggen en snapt dat dat niet lukt met een lijstje namen dat je zelf ook wel op kunt zoeken.

Maar goed, misschien twijfel je toch nog? Misschien voel je nog weerstand? Of vind je me zelfs een beetje arrogant omdat ik nee zeg tegen sommige klanten?
 
Volg dan gerust eerst onze workshop Inkoop Arbodienstverlening en preventie. Die is 23 juni om 13:30 uur.

Daarin vertellen Marco en ik je alles wat je moet weten om een nieuwe arbodienst te selecteren.
 
Daarna weet je genoeg om zelf aan de slag te gaan met je zoektocht, of je laat ons daarna jou helpen. Aanmelden doe je via deze link: