In sommige bananenrepublieken word je als toerist welkom geheten met een uzi op je bakkes.
Dan staat er zo'n dozijn geschoren militairen in camouflagepak live kol-of-djutie te spelen. En dan zonder respawn, dus mocht je rare dingen van plan zijn, dan schieten ze je gewoon morsdood. Het is niet de bedoeling dat je je welkom voelt of zo.
In het land van de onbegrensde mogelijkheden maken ze het helemaal bont, daar stond ik in een rij van first time visitors.
Die was twee kilometer lang, er was geen toilet, gebruik van telefoon was verboden en de rij stond stil. Al heul lang...
Eromheen stonden een paar nogal obese drill-instructors agressief te schrèken tegen elke domme toerist die zijn hoofd nieuwsgierig meer dan tien millimeter uit de rij stak.
Toen ik daar op zijn Bobs een beetje poep aan had en toch uit de lijn stapte, was een geschreeuwd: "Get back in line! Now!" mijn warme Amerikaanse first-time-visitor welkom.
Als je als werknemer op de eerste werkdag voor de poort staat van je nieuwe werkgever, dan is het heel fijn als er iemand je op staat te wachten.
Die, tenzij je bij defensie gaat werken, niet gekleed is in een militair pakje met bijpassende uzi.
Maar gewoon een vriendelijk iemand, die weet wie je bent, die je op je gemak stelt en je eerste dag goed van start laat gaan.
Het tegendeel gebeurt vaak. Veel werkgevers hebben geen enkel plan om nieuwe werknemers in te werken.
Ze denken dat het genoeg is om een kopje koffie met "die nieuwe" te drinken op de eerste werkdag, een paar folders of een instructieboek in hun handen te duwen en ze dan los te laten in het bedrijf. Succes ermee!
Maar de werkplek is nog helemaal niet klaar, er is niet nagedacht over een inwerkprogramma. De medewerkers weten niet waar ze moeten zijn met hun vragen, ze kennen de geschreven en ongeschreven regels niet van hun organisatie, of hun nieuwe collega's hebben geen tijd en negeren hen volledig.
70% van de nieuwe medewerkers voelt zich daarom de eerste zes maanden ongemakkelijk. Ze zijn gestart in hun nieuwe baan, maar zijn niet per se blij.
Het resultaat? Een op de drie medewerkers wil binnen zes maanden alweer weg. Terwijl je zoveel moeite hebt gedaan om nieuwe medewerkers te vinden, hollen ze dus net zo hard weer de deur uit.
Dat heeft bijna altijd te maken met de introductieperiode, kortweg het onboarden van medewerkers. Want een paar fatale missers bij het onboarden zijn zo gemaakt.
Daarom hebben we een speciale masterclass over dit onderwerp gemaakt. Hierin leer je:
- Hoe je van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers een ervaring maakt die lijkt op een perfecte eerste date, zodat je zeker weet dat je de ware bent voor elkaar.
- Welke 9 simpele dingen je kunt doen waardoor een medewerker zich al welkom voelt nog voordat hij of zij is begonnen.
- Hoe jij met 3 eenvoudige aanpassingen in je inwerkprogramma ervoor zorgt, dat alle nieuwe medewerkers vanaf dag één enthousiast zijn over hun nieuwe baan.
- Hoe je voorkomt, dat nieuwe medewerkers lost in space zijn zodra ze het introductieprogramma achter de rug hebben.
- Wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers als machines behandelt, maar ook waarom je elke nieuwe medewerker beter een eigen onboarding programma kunt geven, zodat ze zich als een vis in het water voelen.
- Welke 8 dingen jij niet moet doen bij het onboarden van nieuwe medewerkers, zodat ze niet binnen 6 maanden alweer net zo hard weghollen.
Je kunt de speciale Masterclass over Onboarding deze maand bestellen met flinke korting. Je betaalt namelijk geen € 99,-- maar slechts € 62,50. Dat kan via deze link: