In 1735 schreef Justus van Effen hoe "valse feekzen in de figuuren van het gezonke dik der koffy” de komst van een grote liefde zagen.
Dit schijnt de eerste verwijzing te zijn naar de kunst van het koffiedik kijken. Waarmee de toekomst wordt voorspeld aan de hand van het prutje dat achterblijft nadat je een sterk bakkie Turkse koffie drinkt. Thee met blaadjes kan trouwens ook.
Die koffieprut wordt soms uitgesmeerd over een schoteltje waarop allerlei symbolen staan. En omdat sommige symbolen daardoor wel en andere juist niet zichtbaar zijn, ziet de waarzegster wat jou te wachten staat.
Een grote liefde, verschrikkingen, ontberingen of geluk.
Zoals elke kunst, is ook de kunst van de waarzeggeralij er een waarin je gelooft of niet.
En geloof het of niet, maar ook veel directies doen aan waarzeggerij.
Zoals elke kunst, is ook de kunst van de waarzeggeralij er een waarin je gelooft of niet.
En geloof het of niet, maar ook veel directies doen aan waarzeggerij.
Want elke maandag staren ze naar een dashboard vol KPI's, kort voor Key Performance Indicator. En aan de hand van een rits getallen, een overdaad aan grafieken en vooral wat kekke kleurtjes op dat dashboard, kunnen ze dan voorspellen of het allemaal goed komt met hun bedrijf.
Groen staat voor "niets meer aan doen". Oranje betekent dat je op je tellen moet passen en rood betekent dat het noodlot je zal treffen.
Alleen, vaak zijn het de verkeerde cijfers waar het MT naar zit te staren. Of nietszeggende cijfers, zodat je een voorspelling krijgt die nog vager is dan een schaap in dikke mist.
Of het zijn er zoveel dat je het idee hebt dat je een vliegtuig aan het besturen bent, terwijl je alleen je vaarbewijs hebt.
Maar weinig organisaties gebruiken KPI's waar je écht de toekomst mee kunt voorspellen. Kengetallen die je waarschuwen voor aanstaand noodlot of toekomstig fortuin.
En dat is best gek, want het opstellen van een paar goede KPI's is helemaal niet zo moeilijk. Zeker niet voor jou als HR-strijder, want dan zijn er een paar KPI's waarmee de toekomst zelden nog ongewis is.
Welke KPI's dat zijn, vertel ik je in de gratis online mini-training: 'Maak gehakt van nietszeggende HR KPI's die ik samen met Pauline Miedema geef.
De training is maandag 20 juni 13:30 uur. In de training ontdek je ook:
- Hoe je KPI’s opstelt waarmee je jouw manager overtuigt van jouw plannen.
- Waarom de meeste HR-professionals denken dat ze geen KPI's nodig hebben en waarom ze daarom zo stuurloos zijn als een rubberbootje op de oceaan.
- Welke KPI’s je moet gebruiken om elke maandag een homerun te slaan in het MT.
- Welke 3 KPI's onmisbaar zijn voor de HR-afdeling.
Aanmelden doen je via de link:
>>> Aanmelden voor de online mini-training 'Maak gehakt van nietszeggende KPI's'
>>> Aanmelden voor de online mini-training 'Maak gehakt van nietszeggende KPI's'