Een tijdje terug vertelde ik je over de 'Oblique Strategies'.
Dat zijn kaartjes met rare opdrachten die Brian Eno, voormalig Roxy Music lid en succesvol producer, samen met Peter Schmidt ontwierp. Het doel van de kaartjes is om muzikanten uit hun comfort zone te halen, te ontregelen, los te schudden of ze van richting te laten veranderen.
Op die kaartjes staan korte zinnen als "speel piano met één vinger", "gebruik een oud idee", "doe de afwas", "verander de volgorde waarin je speelt", of "doe vandaag niet je best".
Popsterren als David Bowie, Coldplay en U2 eten gebruikten deze strategie en gingen dan musiceren. Wat vaak leidde tot hun beste werk.
Die 'Oblique Strategies' is volgens Eno een handleiding om in alle omstandigheden onverschrokken te zijn. Want soms is het nodig om alles wat je denkt te weten los te laten.
Wat zou er eigenlijk gebeuren als we deze techniek op ons vakgebied HR zouden loslaten? Ik was daar gisteren een beetje over aan het mijmeren en bedacht ongeveer dit:
- Voer een beoordelingsgesprek met je manager, maar dan andersom
- Voer het hele jaar geen enkel beoordelings- of functioneringsgesprek
- Ga vandaag de hele dag op de stoel van je manager zitten en doe zijn werk
- Lees vandaag de hele dag geen mail
- Elke medewerker moet verplicht elke week een fout opbiechten tijdens de lunch
- Ga de hele dag koffie rondbrengen en maak elke keer dat een collega dankjewel zegt, een praatje van minimaal 5 minuten
- Stel iedereen die je tegenkomt dezelfde vraag
- Ga met elkaar vergaderen in het park, een café of een kunstgalerie
- Stel een gekke limiet in op de vergadertijd, bijvoorbeeld elke vergadering mag voortaan nog maar 22 minuten en 22 seconden duren
- Laat iedereen halverwege de vergadering van stoel - en dus ook van functie of rol - wisselen, zodat iedereen letterlijk een ander perspectief heeft
- Laat een dag alle beslissingen door medewerkers nemen
- Houd een talentenjacht, waarbij iedereen zijn of haar unieke talenten mag laten zien
- Lanceer een uitdaging van de maand, waarbij iedereen een maand lang hetzelfde doel heeft, bijvoorbeeld 8.000 stappen zetten, een nieuwe vaardigheid leren, of een oplossing bedenken voor een probleem dat je als bedrijf hebt
- Maak een muur van waardering, waar iedereen iets kan opplakken wat hij of zij waardeert in een collega, het bedrijf, het product of dienst, of wat dan ook
- Maak een klaagmuur waar je al je gesteun en gezucht kwijt kan in plaats van te weeklagen bij je collega's, hang er gelijk een boksbal bij en misschien is een biechtstoel ook een idee
- Start een geheime vriend week, waarbij elke medewerker een collega kiest en die voorziet van kleine en anonieme geschenken, handgeschreven briefjes als blijk van waardering voor zijn of haar werk, etc.
Nu ja, dit soort dingen schoten me te binnen. Maar jij hebt vast veel betere ideeën.
Dus ik ben benieuwd, stel dat jij ook Oblique Strategies zou toepassen, wat zou jij dan doen? Welke vragen en ideeën schieten je gelijk te binnen? Of welke een beetje gekke dingen doe je al om mensen een beetje op te schudden?