Soms moet je blij zijn met een twee als rapportcijfer
03 september 2024 
4 min. leestijd

Soms moet je blij zijn met een twee als rapportcijfer

Een tijdje terug kreeg ik een twee. Als rapportcijfer.

Regelmatig geven Marco en ik een workshop over hoe je op een slimme manier arbodienstverlening inkoopt. Met een gemiddelde beoordeling van een negen doen we hier wel iets goed, dacht ik altijd.

Maar deze keer kregen we dus een dikke vette onvoldoende. Twee keer zelfs.

Oké, het was van twee dames die beiden voor hetzelfde bedrijf werkten en toevallig ook nog allebei dezelfde naam hadden. De dames waren ook nogal vol van zichzelf, ze vonden het niet nodig om op tijd te komen voor de workshop bijvoorbeeld. 

Ze hadden trouwens ook hun huiswerk niet gedaan, terwijl we dat wel hadden afgesproken. Enne, hun werk was echt veuls te geheim om er ook maar iets over te delen met de andere deelnemers.

Tijdens de workshop waren ze continu met anderen in gesprek, of druk druk belangrijk aan het doen op hun telefoon. En vretsten ondertussen krakend en smakkend een pak Bastogne leeg. Zonder te delen natuurlijk. 

Ze betweterden ook alles over het onderwerp arbo en verzuim dan wij. Hadden ze heul veul verstand van vonden ze.

Ze hadden ook een probleem. En niet zo'n beetje ook. 

Hun arbodienst had namelijk het huidige goedkope 'Ik wil nergens voor betalen behalve als ik je bel' contract opgezegd. Hun verzuim ging al jaren door het dak en ze zochten een oplossing binnen twee maanden. 

Want, omdat ze zo belangrijk zijn, waren ze ietsiepietsie laat in actie gekomen. 

Tijdens de workshop Inkoop Arbodienstverlening hadden ze ook helemaal geen geduld om te luisteren naar de basis. Bijvoorbeeld hoe eigenlijk de markt op dit moment in elkaar zit en wat zo'n beetje je keuzes zijn als je nu een andere arbodienst nodig hebt. 

Want die basis, dat wisten ze allemaal wel. Volgens de dames vertelden we zelfs niets nieuws. Boeiu! Dus al voor de pauze gingen de dames koffiedrinken en kwamen niet meer terug. 

Ze hadden - slimmerikjes als ze waren - al bedacht wat ze gingen doen. Hun oplossing was om gewoon het nieuwe contractvoorstel van hun huidige arbodienst te accepteren.

Dat was dan een voorstel dat vijf keer zo duur was als het huidige contract, voor dezelfde dienstverlening.

Misschien vind je het al absurd dat ze klakkeloos een ander voorstel accepteren, maar dat is nog niet eens zo erg. 

Want het echte probleem, namelijk hun verzuimprobleem dat een paar miljoen per jaar kost, wordt met dat nieuwe contract echt niet opgelost. 

Als de dames na de pauze waren gebleven, hadden ze gehoord hoe dat komt. 

En tja, dat vond ik nogal dom. Met een hoofdletter D. Want als de dames hun zelfingenomenheid even hadden geparkeerd, hadden ze na afloop van de workshop waarschijnlijk wel een oplossing gehad. 

Met een arbodienst die aan de slag was gegaan met tientallen dossiers die al jaren zijn blijven liggen. Dossiers die de oude arbodienst niet aanpakte en die de dames al die tijd lekker negeerden. 

Maar ik was dus blij met die twee. Want ik heb er wat van geleerd. Namelijk dat we alleen nog maar klanten willen helpen die ook echt geholpen willen worden. Klinkt logisch toch? En dat is het ook. 

Want, niet voor niets vragen we je om huiswerk te maken voordat je meedoet aan onze workshop Inkoop arbodienstverlening. Als we je dan vragen waar je precies naar op zoek bent, heeft dat al even lekker kunnen sudderen.

We vragen ook bijna twee uur van je tijd. Het is namelijk geen broodje kaas dat je bij de bakker om de hoek koopt. En met alleen al 173 gecertificeerde arbodiensten moet je echt aan de bak om er wat van te maken.

Bovendien is Marco altijd zo enthousiast over het onderwerp dat hij zelden binnen de tijd klaar is ;-)

We gaan je ook allemaal lastige vragen stellen, vragen waar je waarschijnlijk niet gelijk antwoord op hebt, waar je misschien zelfs een beetje ongemakkelijk van wordt, maar ik beloof je dat je daarna veel beter in staat bent het project succesvol af te ronden. 

Heb je daar allemaal geen zin in? Ben je te belangrijk om twee uur vrij te maken over een onderwerp dat je geld kan opleveren in plaats van geld gaat kosten (ja je leest het goed)? 

Wil je alleen maar een lijstje met namen? Of heb je al vijf offertes en zoek je er nog een paar om dan lekker alle prijzen te kunnen vergelijken? Omdat je baas toch altijd de goedkoopste kiest? En jij niet in staat bent uit te leggen dat dat het domste is wattie kan doen?

Weet je beter dan wij hoe het allemaal werkt, omdat je in je hele carrière immers al met drie arbodiensten heb gewerkt en je zeker weet dat je ze nu allemaal wel kent? 

Heb je allemaal aannames over arbodiensten, waarvan sommige nog uit het jaar kruik komen? Of denk je een selectie te kunnen maken zonder dat je een fatsoenlijk gesprek hebt gevoerd? 

En vind je het echt helemaal belachelijk dat we zoveel vragen stellen voordat we je kunnen helpen? Sorry, maar dan moet je geen klant worden bij ons en al helemaal niet meedoen aan onze workshop. 

Maar goed, ik vermoed dat je nu misschien wel een beetje grinnikt en dat je ook totaal niet op deze Bastogne vretsende dames lijkt, en dat je misschien wel wat hulp kunt gebruiken bij het vinden van de beste arbodienst.

Als dat zo is, reserveer dan gewoon even wat tijd in je agenda en schrijf je in voor onze online workshop Inkoop Arbodienstverlening en Preventie op 10 september om 13:30 uur.

Daarin vertellen Marco en ik je alles wat je moet weten om een nieuwe arbodienst te selecteren. En ook... 

  • Welke 5 valkuilen er zijn als je op zoek gaat naar de beste arbodienst. 
  • Hoe je voorkomt dat je verkeerd ingerichte arbobeleid je tienduizenden euro's kost. 
  • 5 niet te missen feiten en fabels over arbodienstverlening die niemand je vertelt. 
  • Hoe je door alle glimmende folders en verkooppraatjes van arbodiensten heen prikt, zodat je nooit meer een verkeerde arbodienst kiest. 
  • Hoe je in 3 simpele stappen direct aan de slag kunt met preventie en duurzame inzetbaarheid en zorgt dat het ook echt werkt. 
  • Waarom gratis arbo niet bestaat.
  • De essentie van Privacy en AVG.
  • De 3 redenen waarom het eigenregiemodel zelden meer werkt en zelfs zorgt voor honderden miljoenen extra schade voor de BV Nederland. 

Na de workshop weet je genoeg om zelf aan de slag te gaan met je zoektocht. Of je maakt daarna - net als meer dan 22.000 andere organisaties - gebruik van onze hulp en ervaring bij arbo inkooptrajecten. Aanmelden doe je via deze link:

>>> Aanmelden gratis workshop Inkoop Arbodienstverlening en Preventie

Enne, wel je huiswerk maken he ;-) Die krijg je per mail na je aanmelding. Als je dat braaf doet, levert dat je namelijk gelijk inzicht in hoe je ervoor staat en waar een arbodienst aan moet voldoen.