Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>
Waarom Giorgio niet meer over schuurliedjes in de dixo wil praten
Hier vlakbij Selva, waar ik deze week ben, ligt het plaatsje Ortisei, of Urtijëi, zoals de Zuid-Tirolers zelf zeggen. In Ortisei woont een behoorlijke held. Hij heet Georgio, of eigenlijk Hansjörg, maar dat bekt niet zo lekker als heldennaam, en hij komt uit een familie van louter timmermannen. De hele wereld kent hem, en jij hebt, of je nu 25 of 35 bent, of de 50 al ruim bent gepasseerd, zeker weten op een van zijn hits gedanst. In de dixo, toen die nog bestond, op een klassenfeestje waar je lekker puberaal aan het schuren was, of op een of ander back-to-the-x-tees feessie. Giorgio was dé grondlegger van de sexy disco. En zijn grootste hit is misschien wel 'I feel love' dat hij voor Donna Summer schreef. Maar hij knalde ook met the Sparks, Freddie Mercury, Nina Hagen, The Human League, Blondie, The Three Degrees, Sigue Sigue Sputnik (okay dat was echt heel fout), Daft Punk en Sia. Giorgio Moroder, want zo heet hij voluit, wordt ook nog eens gezien als de grondlegger van de House-muziek. Maar hier in Ortisei vreten ze Giorgio the muziekmaker niet. Een paar jaar geleden deed hij een homecoming feestje voor het hele dal en er kwamen welgeteld drie mensen kijken, waarvan één van de organisatie was en een ander zijn oudtante. Terwijl hij over de hele wereld nog altijd wereldberoemd is. Hattie maar timmerman moeten worden, net als zijn familie. Zo denken ze er hier over. Want daar kun je op een verjaardagsfeestje mee aankomen. Dus Giorgio praat niet meer over zijn muziek op die feestjes, of over alle nominaties en lifetime achievement, maar alleen nog over zijn eigen automerk Cizeta-Moroder. Want dat doet hij ook nog. En tja, exclusieve auto's? Dat vreten Italianen natuurlijk wel. Als je medewerkers tijdens een verjaardagsfeestje enthousiast vertellen over het werk, heb je het als werkgever goed gedaan, betere PR kun je niet krijgen! Maar het tegendeel is waar: er zijn net als Giorgio Moroder in Ortisei maar weinig mensen die vol enthousiasme vertellen over hun werk. Wel hoor je sommigen erover klagen, anderen hebben het er niet eens over. Wereldwijd is slechts 15% van de werknemers actief betrokken bij zijn werk. In Nederland is dit slechts een schamele 10%. Toch wil iedereen wil graag meer werkgeluk ervaren. Hierover gaat het tweede premium artikel van BG magazine dat je van mij krijgt. In dit artikel lees je wat mensen nodig hebben om zingeving en plezier te ervaren in hun werk. Omdat ik op retraite ben in de bergen, krijg je van mij vijf dagen lang elke dag één van de vijf beste artikelen van BG magazine toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Dus ook als je geen abonnee bent. Lees hier het hele artikel Bonus - een abonnement op BG magazine voor maar € 27,-- Wil je voortaan alles kunnen lezen? Neem dan een introductie-abonnement op BG magazine. Met een abonnement heb je toegang tot àlle publicaties op BG magazine: dus alle artikelen, columns, nieuws, dossiers, video's en meer. Neem je nu een abonnement dan betaal je geen € 97,-- maar slechts € 27,-- voor het eerste jaar. Een korting van maar liefst € 70,--. En omgerekend maar 8 cent per dag om bij te blijven op je vakgebied. Let op, het aanbod is geldig tot 23 januari 18:00 uur. En dit is de laatste keer dat we dit aanbod doen. De prijs van het introductie-abonnement gaat daarna flink omhoog en dit aanbod komt daarna dus nooit meer terug. Wees er dus op tijd bij. >>> Bekijk hier het aanbod