Overtuigende HR met Black Friday technieken
29 november 2021 
3 min. leestijd

Overtuigende HR met Black Friday technieken

En? Hoeveel mails heb je vorige week gekregen met de titel Black Friday? 10, 50, 100 misschien wel?

En nog belangrijker: hoeveel heb je gekocht? Was je in staat de verleiding van kortingen 'tot wel 50%' te weerstaan? Of die aanbieding die 'alleen vandaag' geldig was? 

Kreeg je zelfs een beetje stress, omdat je bang was iets te missen? Don't worry, dat is heel normaal.

Ook al heb ik een marketingachtergrond en weet ik dus wel zo'n beetje hoe het principe van Black Friday werkt, ook ik laat me gek maken door verleidingstechnieken die meestal al eeuwenoud zijn.

En ja, dan doe ik aankopen, waarvan ik achteraf soms een klein beetje spijt heb.

Cialdini schreef er het intrigerende boek 'Invloed' over. En zijn beïnvloedingstechnieken worden op Black Friday bijna als een soort oekaze ingezet.

Je ontvangt dan ineens mails waarin jij als "VIP-klant" eerder toegang krijgt tot exclusieve korting, terwijl 'normale' stervelingen die pas later of helemaal niet krijgen. De kortingen zijn beperkt geldig, of zolang de voorraad strekt, en de eerste kopers krijgen natuurlijk iets extra's.

Dat kun je allemaal niets vinden of zelfs smakeloos, maar feit is dat de meeste mensen zich hierdoor wél laten verleiden. Ja, zelfs als ze dat doorhebben en zelfs als die verleiding de vorm heeft van een geoliede chippendale-on-stage, waarvan ze echt wel weten dat die niet na de show met ze mee naar huis gaat.

En ja, ik gebruik dit soort technieken ook gewoon in mijn mails en nee, ik schaam me daar niet voor. 

Sterker nog, ik raad je aan dat zelf ook te doen, bijvoorbeeld als je jouw manager wilt overtuigen van je nieuwe HR-plan. 

Want wat denk je, welke idee zal je manager eerder omarmen? 

Een door jou geschreven gortdroog masterplan vol theoretische verhandelingen en bijbehorende voetnoten over duurzame inzetbaarheid in 2030?

Of een korte flitsende presentatie, waaruit blijkt dat de winst met 200% omhoog gaat en de productiviteit met 220% als ze nu investeren in de inzetbaarheid van mensen. 

En dat hiervoor maar een klein bedrag van slechts 100 euro per medewerker nodig is, wat trouwens neer komt op ongeveer 0,5% van de loonsom en dus een stuk minder is dan het koffiebudget of de kosten van een beetje kerstpakket.

Oh ja, en dat dit als bonus een betere werksfeer, meer werkplezier, lager verzuim en minder gezeik oplevert.

Maar dat ze wel deze week in actie moeten komen, omdat er flink wat gemor is onder het personeel, de uitstroom snel stijgt en het verzuim dreigt te exploderen, en ze dus nú in actie moeten komen voordat het te laat is.

Het is aan jou, en misschien is jouw manager die ene uitzondering van alle managers die ik de afgelopen 15 jaar gesproken heb, maar mijn gratis advies - dat trouwens alleen vandaag geldig is:) - is dat je je verdiept in de beïnvloedingstechnieken van Cialdini en bij elk plan, presentatie of gesprek dat je over HR voert, voortaan in elk geval een, maar bij voorkeur meerdere technieken van deze invloedsgoeroe gaat toepassen.

Goed, voordat je nu gaat stressen over weer iets wat je 'moet', heb ik nog een tip voor je. Eentje die absoluut geen geld kost, die zelfs helemaal gratis is, een die alleen maar een beetje van je tijd kost. 

Een die je gegarandeerd een andere kijk op stress oplevert. Ja, ook die van jezelf.

Want op 2 december tussen 09:30 uur en 12:30 uur organiseert het Vitaliteitsnetwerk Nederland het online symposium 'Succes met je Stress'.

In één ochtend word je bijgepraat over de impact van stress, hoe je energielekken door stress kunt stoppen en hoe je momenten van stress kunt vervangen door momenten waarin je kunt ontstressen en opladen. 

Vorige week gaven we als partner van het Vitaliteitsnetwerk Nederland al 25 vrijkaarten weg en vandaag mag ik nog een paar extra kaarten weggeven.

Wil je online bij dit symposium aanwezig zijn? Stuur me dan een mail en geef in een of twee zinnen aan wat de belangrijkste vraag of worsteling rondom stress in jouw organisatie is.

Maar eh, doe het wel vandaag, want het kan alleen vandaag nog, enne op=op.