Moet jouw HR-beleid ook op de brandstapel?
HRM-tertainment
Marketing HRNav
HRM-tertainment
09/03/2020
2 min
0

Moet jouw HR-beleid ook op de brandstapel?

09/03/2020
2 min
0

Hij is een van de bekendste acteurs uit de afgelopen decennia. Een beetje donker, met van de hangende slaapkamerogen en een wat lijzige stem. Nicolas Cage. Hij is best een goede acteur af en toe, zoals in ‘Leaving las Vegas’.

Toch zou hij eigenlijk voor immer und altijd 4 ever uit het acteursgilde verstoten moeten worden. Want Nickie is namelijk verdoemd. Een paar eeuwen geleden zou hij gewoon op de brandstapel gezet zijn. Hoppekee. Fik derin.

Want elke keer dat er een film met Nicolas Cage erin verschijnt, verdrinken er meer mensen in een zwembad. Om precies te zijn, als er twee films uitkomen met Nic, dan verdrinken er dus ook twee keer zoveel mensen.

Maar er is meer. Want hoe meer kaas er gegeten wordt, hoe meer mensen sterven doordat ze verstrikt zijn geraakt in hun bedlakens.

En deze – iets minder moordzuchtig – hoe meer geld er verdiend wordt met arcade spelletjes, hoe meer doctoraten er worden uitgedeeld.

YESS, Donkey Kong!

Tyler Vigen, een cijferfetisjist van de eerste orde, heeft deze correlaties – zoals dat in de statistiekelarij heet – voor je op een rijtje gezet.

Snelle conclusie voor de argeloze: je moet je kind dus meer computerspelletjes laten spelen, stoppen met kaas eten en nooit meer een film met Nicolas Cage opzetten als je een zwembad in je tuin hebt…

Alleen, deze verbanden zijn zo absurd, dat je gelijk snapt dat ze eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.

In de echte wereld, zeker in onze HR-wereld, wordt er ook veel gestrooid met cijfers.

Maar cijfers zijn in de HR-wereld vaak boterzacht, worden verkeerd geïnterpreteerd, of op de verkeerde manier gebruikt. Het zit gewoon niet zo in het DNA van de HR-professional.

Terwijl cijfers wél de primaire taal zijn van jouw directie. Want jouw directie denkt in termen van omzet, winst, verloop, verzuim, behoud. En als je jouw manager wilt overtuigen, waarover dan ook, dan zul je dus deze taal moeten spreken.

Dan is het handig dat je bijvoorbeeld een verband kunt leggen tussen de uitgaven aan scholing en een daling van het verloop. Waar je fijntjes aan toevoegt dat elke nieuwe medewerkers minstens 18.000 euro kost. Aan wervingskosten, inwerkkosten, verloren productiviteit.

Of dat elke euro die je uitgeeft aan duurzame inzetbaarheid, gemiddeld 2,5 euro oplevert.

En waarom die aikel van een manager zorgt voor een daling van de productiviteit en de omzet. Waarna je voorrekent dat het twaalf keer goedkoper is om die aikel te ontslaan, dan steeds maar nieuwe medewerkers zoeken.

Wat de écht belangrijkste cijfers zijn binnen HR, maar ook hoe je de taal van de manager spreekt, dat leer je in het vernieuwde BG magazine Plus en Vip programma dat binnenkort start.

Het is een jaarprogramma voor HR-professionals die echt beter willen worden in hun vak.

Daarin leer je van de ervaringen van tientallen HR-experts. En je komt ook in contact met andere gelijkgestemde HR-professionals. Want elke maand heb je een online vragen-sessie met andere leden.

Je krijgt toegang tot onze beste HR-geheimen van de afgelopen 10 jaar. Ervaringen die we hebben opgedaan bij het adviseren van honderden organisaties.

En we hebben het over HR-thema’s die jou bezighouden. Inmiddels hebben we al 16 masterclasses en elke maand komt er een bij.

Als je meer wilt weten, check dan even de speciale actiepagina. Daar vind je alle details. Op dit moment geldt een hele interessante introductieprijs. Wees er wel op tijd bij, want de prijs gaat binnenkort omhoog.

Bekijk het nieuw BG magazine programma 

Reacties
Categorieën