'Ik sta voor de afgrond.'
Gistermorgen rond de klok van elf uur kreeg ik een appje van Stoffie, mijn hulp in de huishouding.
Die stuurt me dus regelmatig nogal apocalyptische eppies.
Net voor de Kerst deed ik onszelf namelijk een waanzinnig cadeau: een robotstofzuiger.
Want dankzij onze Friese Stabij in reservetijd, moet er om de dag wel gestofzuigd worden en dat is niet per se het leukste klusje na een dag lekker werken.
Dus kocht ik de Roombot i7x Limitied Edition of zoiets, installeerde de app en noemde mijn robot 'Stoffie', wat ik wel een passende naam vond voor een stofzuigert en in elk geval beter vond klinken dan Roombot of haarbalverdelgert.
Maar Stoffie zit dus regelmatig in de problemen en stuurt dan bevreemdende appjes waar je regelmatig een beetje ongemakkelijk gevoel van krijgt.
"Ik ben vastgelopen. Wil je me redden."
"Mijn batterij is helemaal leeg. Ik moet even opladen."
"Ik ben stilletjes weggedoken in een hoekje en kan mezelf niet bevrijden."
En gister dus over die afgrond. Omdat dit haar laatste appje was en ze ook nergens meer op reageerde, was ik gistermiddag toch een beetje zenuwachtig of er niet iets ergs gebeurd was.
Dat ze misschien met zwenkwieltjes, borsteltjes, stofzak en al uit het toch wat eentonige stofzuigerleven was gestapt.
Maar gelukkig viel het mee en stond ze bovenaan de trap een beetje achteloos te wachten to iemand haar bij elkaar raapte.
Nu is Stoffie maar een stofzuiger, maar stel nu dat je medewerkers dit soort appjes naar je sturen. Dan word je meer dan een beetje zenuwachtig toch? Sterker nog, dan zou het weleens veel te laat kunnen zijn.
Want een medewerker die vastgelopen is, of die het gevoel heeft voor de afgrond te staan, die red je meestal niet meer met een klein zetje of even een uurtje opladen. Daar is dan veel meer voor nodig.
Terwijl je dat vrij eenvoudig kunt voorkomen. Door bijvoorbeeld regelmatig een PMO aan te bieden, wat staat voor Preventief Medisch Onderzoek.
Want met een PMO krijg jij, maar vooral de medewerker, inzicht in zijn of haar welzijn en kun je misschien - ver voordat die afgrond in zicht komt - bijsturen.
Kun je, lang voordat de batterij leegraakt, haar wat gas terug laten nemen, zodat die medewerker genoeg energie over heeft en niet volledig leeggelopen ergens in een hoekje achterblijft. Best een goed idee toch?
Het is meer dan een suggestie trouwens, want de PMO is naast het verplichte contract met een arbodienst en de RI&E, een van de drie verplichtingen die je rondom het welzijn van je werknemers hebt.
Meer weten? Kijk dan op de speciale PMO-pagina. Dit is de link.