Nog een paar weken en dan is het alweer kerstmis. En dus hoor je overal kerstliedjes:
Wham, Mariah Carey, Christmas Rea, Band Aid, John Lennon en ga zo maar door.
Goede kerstliedjes hebben een paar dingen gemeen. Want de meeste kerstliedjes kun jij zeker te weten van de eerste tot de laatste noot meezingen.
En die liedjes voor onder de “oh dennenboom” draaien allemaal om nogal heul veul nostalgie en braveborst huiselijkheid, waarvan je instant in de kerststemming komt, zelfs als je een hekel hebt aan dit vretsfestijn en nooit een flappie kwaad zou doen.
Maar er is nog iets wat goede kerstnummers gemeen hebben.
Het is namelijk nogal een duurzaam verdienmodel. Zo heeft Mariah Carey sinds 1993 al zo’n 60 miljoen bij elkaar gesprokkeld met haar kerstklassiekert ‘All I Want for Christmas Is You‘. Dat is dus iets meer dan 2 miljoen per jaar. Niet gek toch?
Het is iets om over na te denken als je gaat beginnen met duurzame inzetbaarheid.
Want als iets gaat doen met duurzame inzetbaarheid, dan wil je geen eendagsvlieg produceren. Zo een die maar net de tipparade haalt en alleen wat grijpstuivers oplevert voor je manager.
Nee, dan wil je een kneiter van een hit die elk jaar weer wordt meegeblèrd door de medewerkers van de sorteermachine, juffrouw Jannie van de postkamer, én die grijze streep in de directiekamer.
Een aanpak die iedereen aanspreekt, die net als het kerstmenu misschien weinig verrassingen kent, maar waar je wel instant een lekker nostalgisch meeblèrgevoel van krijgt.
En hoe rot de tijd misschien nu ook is voor jouw organisatie, op het moment dat je jouw DI-plaat uit de kast trekt, krijgt iedereen gewoon even een lekker kerstgevoel en loopt het water ze al in de mond.
Maar dan moet je dus wel een goede basis leggen.
Een lekkere meezingtekst die iedereen na twee keer luisteren kan meezingen, een paar lekkere akkoorden die je zo meefluit – en vooruit – iets fijns om uit te pakken.
Gewoon een lekker inzetbaarheidsdeuntje, dat tot ver na het pensioen van je medewerkers meekan.
Hoe je dat doet, leer je in de online minitraining Duurzame Inzetbaarheid. Want daarin leggen we je het akkoordenschema van een goed DI-beleid uit.
De mini-training doe ik samen met Pauline Miedema en is een voorproefje van het nieuwe BG magazine Plus programma dat in januari begint.
De afgelopen twee keer zat deze training vol zanglustige HR-professionals, die uit volle borst onze DI-plaat hebben meegezongen.
Daarom doen we hem nu nog een keer, voor het laatst dit jaar, want daarna gaan we in petit comité kerst vieren en ons voorbereiden op een nieuw jaar met gouwe ouwe en zeker weten ook wat nieuwe hits.
De training is 14 december, duurt maximaal 90 minuten, is gratis en je kunt je hieronder aanmelden:
Aanmelden gratis mini-training Duurzame Inzetbaarheid in goede en slechte tijden