Moet jouw HR-beleid ook op de brandstapel?
27 februari 2023 
3 min. leestijd

Moet jouw HR-beleid ook op de brandstapel?

Hij is een van de bekendste acteurs uit de afgelopen decennia. Een beetje donker, met van die hangende slaapkamerogen en een wat lijzige stem: Nicolas Cage.

Hij is ook best een goede acteur af en toe, zoals in 'Leaving las Vegas'. Toch zou hij eigenlijk voor immer und altijd 4 ever uit het acteursgilde verstoten moeten worden.

Want Nickie is namelijk verdoemd. Een paar eeuwen geleden zou hij zelfs gewoon op de brandstapel gezet zijn. Hoppekee. Fik derin. 

Want elke keer dat er een film met Nicolas Cage erin verschijnt, verdrinken er meer mensen in een zwembad. Om precies te zijn, als er twee films uitkomen met Nic, dan verdrinken er dus ook twee keer zoveel mensen. 

Maar er is meer. Want hoe meer kaas er gegeten wordt, hoe meer mensen sterven doordat ze verstrikt zijn geraakt in hun bedlakens. 

En deze - iets minder moordzuchtig - hoe meer geld er verdiend wordt met arcade spelletjes, hoe meer doctoraten er worden uitgedeeld. 

YESS, Donkey Kong! 

Tyler Vigen, een cijferfetisjist van de eerste orde, heeft deze correlaties - zoals dat in de statistiekelarij heet - voor je op een rijtje gezet. 

Snelle conclusie voor de argeloze: je moet je kind dus meer computerspelletjes laten spelen, stoppen met kaas eten en nooit meer een film met Nicolas Cage opzetten als je een zwembad in je tuin hebt... 

Alleen, deze verbanden zijn zo absurd, dat je gelijk snapt dat ze eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. 

In de echte wereld, zeker in onze HR-wereld, wordt er ook best veel gestrooid met cijfers. Maar cijfers zijn in de HR-wereld vaak boterzacht, worden verkeerd geïnterpreteerd, of op de verkeerde manier gebruikt. 

Het zit gewoon niet zo in het DNA van de HR-professional. Terwijl cijfers wél de primaire taal zijn van jouw directie. Want jouw directie denkt in termen van omzet, winst, verloop, verzuim, behoud en zo. 

Dus als je jouw manager wilt overtuigen, waarover dan ook, dan zul je deze taal ook moeten spreken. 

Dan is het handig, dat je bijvoorbeeld een verband kunt leggen tussen de uitgaven aan scholing en een daling van het verloop. Waar je fijntjes aan toevoegt, dat elke nieuwe medewerkers minstens 18.000 euro kost. Aan wervingskosten, inwerkkosten, verloren productiviteit. 

Of dat elke euro die je uitgeeft aan duurzame inzetbaarheid, gemiddeld minimaal 2,5 euro oplevert. Maar ook waarom die aikel van een manager die steeds ruzie maakt, zorgt voor een enorme daling van de productiviteit en de omzet. 

Waarna je jouw manager voorrekent, dat het twaalf keer goedkoper is om die aikel te ontslaan, dan steeds maar nieuwe medewerkers zoeken. 

Het lijken misschien zomaar wat cijfertjes, maar dat zijn het dus niet. Want zonder harde cijfers, zul je het MT nooit overtuigen van het nut van investeren in HR. 

Neem nu een onderwerp als Duurzame Inzetbaarheid. De gemiddelde manager is er natuurlijk niet echt op tegen om goed voor zijn medewerkers te zorgen, maar dat is echt iets anders dan er heel warm voor lopen. 

Terwijl de resultaten die je kunt bereiken met Duurzame Inzetbaarheid beter zijn dan het beste business plan dat hij de afgelopen vijf jaar heeft gezien. Je moet hem dat alleen nog  maar even vertellen, maar dan in een taal die hij begrijpt. En dat gaat dus - precies - om harde cijfers. 

En laat Duurzame Inzetbaarheid nu hét HR-thema bij uitstek zijn waar keiharde cijfers voor bestaan. Daarom heb ik een masterclass Duurzame Inzetbaarheid voor je geschreven. Daarin laat ik je zien:

  • Wat de 7 onmisbare ingrediënten voor een onweerstaanbaar DI-plan zijn.
  • Hoe je een DI-beleid maakt dat zelfs de grootste storm kan weerstaan. 
  • Waarom Duurzame Inzetbaarheid in meer dan 70% van de gevallen mislukt en met welke simpele actie jij voorkomt dat jou dit ook gebeurt. 
  • Hoe je ervoor zorgt, dat je niet in de 5 grootste valkuilen van DI stapt. 
  • Wat de reden is dat veel organisaties een hele mooie DI-speeltuin aanleggen en er toch niemand komt spelen. 
  • Hoe je met een paar simpele aanpassingen in je plan zelfs de meest zuinige directie overtuigt om budget vrij te maken én tegelijkertijd alle medewerkers enthousiast krijgt om mee te doen.
  • Wat de 10 cruciale vragen zijn die je moet stellen voordat je begint met het schrijven van een DI-plan
Je kunt de masterclass Duurzame Inzetbaarheid deze week bestellen met 50% korting. Je betaal deze week dus geen € 99,-- maar slechts € 49,50. Je krijgt de masterclass dan per slakkenpost opgestuurd. Bestellen doe je via deze link.