Hoe reken je af met jouw 15 minutes of shame?
16 februari 2022 
2 min. leestijd

Hoe reken je af met jouw 15 minutes of shame?

"In the future everyone will be world-famous for 15 minutes."

Het is een beroemde quote van mult-artistiekeling Andy Warhol. 

Misschien ben je nog zo jong dat je nog nooit Sunday Morning van Andy Warhol's Velvet Underground gehoord hebt, en heb je ook nooit de met studenten volgepakte naar hem genoemde Groningse überkroeg van binnen gezien. 

Maar zijn werk ken je zeker: van de levensgrote portretten van Marilyn Manson, tot uitvergrote blikken soep, alles in pop-art stijl.

Zijn voorspelling deed hij ergens in zijn kunstenaarsfabriek in 1968 en werd al snel verbasterd tot "15 minutes of fame".

Als Andy nog zou leven, zou hij vandaag waarschijnlijk iets heel anders zeggen. 

Iets in de trant van: "15 minutes of shame".

Want je kunt de krant niet openslaan, of er zijn berichten over artiesten, politici en machthebbers die over de schreef zijn gegaan. Marcootje B. en Alietje B., Markje O, Kleine K., Glennis G. en de lijst gaat maar door en door.

Ze hebben allemaal hun 15 minutes of shame te pakken. Het maakt niet uit of die personen iets wel of niet gedaan gedaan hebben - en ik heb daar verder ook geen mening over - maar ik constateer alleen dat ze wel alvast aan de schandpaal genageld worden.

Trial by media heet dat, opgehitst door het gepeupel dat smult van een lekkere rel natuurlijk.

Maar goed, jij en ik zijn geen beroemdheden, dus de kans dat we 15 minuten beroemd of geschandpaald worden, en dat de hytsige media de hele dag voor onze deuren staan te bloedhonden, is gelukkig niet zo groot. 

Maar een ordinaire crisis, die kennen we natuurlijk wel als HR-professional. Uit de mails die ik regelmatig krijg, vermoed ik dat sommige van de HR-strijders onder ons elke dag wel een crisis hebben te managen.

Een manager en een medewerker die elkaar in de zijscheiding vliegen, een niet alleen naar geld grijpgrage directeur, een exodus van personeel, falende bestuurders die een tsunami aan burn-out veroorzaken, en ga zo maar door.

Bij een crisis zijn er een paar dingen die je niet moet doen. Stoppen met nadenken is er een van. In paniek raken of hard wegrennen heeft ook niet zoveel zin. Je verstoppen voor de media meestal ook niet.

Als HR-strijder is het beter dat je in zo'n crisis koelbloedig blijft. Laat anderen maar in paniek raken, jij gaat eerst even iets anders doen. En dat is iets wat niemand anders doet.

Hoe je als HR-professional met een crisis omgaat, daarover gaat de gratis online mini-training 'HR-crisismanagement zonder klotsoksels'. 

Deze training is iets voor jou als je wilt leren: 

  • Waarom er altijd weer een volgende crisis komt en wat je vandaag al kunt doen om voortaan elke crisis als een ware zen-master te kunnen weerstaan, zonder dat je nog last hebt van klotsoksels of gierende hyperventilatie. 
  •  Hoe je voorkomt dat je bij een crisis in blinde paniek de verkeerde besluiten neemt, waardoor jouw organisatie als een lemming het ravijn instort. 
  •  Hoe je tijdens een crisisperiode jouw meest waardevolle informatie verkrijgt door totaal iets anders te doen dan wat de boeken je adviseren. 

De training is aanstaande maandag 21 februari om 13:30 uur en je kunt aanmelden via de link hieronder. 

>>> Aanmelden voor de gratis training HR-crisismanagement zonder klotsoksels