Hoe Hollywood je helpt bij het selecteren van de beste medewerkers
28 oktober 2020 
1 min. leestijd

Hoe Hollywood je helpt bij het selecteren van de beste medewerkers

Het werven van de juiste medewerkers is een van de lastigste onderwerpen van HR.

Want hoe weet je na twee of drie gesprekjes nu dat je de juiste medewerker aanneemt?

Dan neem je iemand aan die misschien vanaf dag één alles aanpakt, maar daarbij over lijken gaat en zijn collega’s schoffeert.

Mismatches kosten geld. Werving en selectiekosten, weggegooid opleidingsbudget, klanten die weglopen en ziekteverzuim.

Maar ook: gederfde opbrengsten omdat je misschien een verborgen talent liet gaan.

Psycholoog Carl-Gustav Jung bestudeerde mythen, sprookjes en godsdiensten. Daarin herkende hij een aantal universele, psychische structuren. Die noemde hij archetypen: Er zijn er 12, zoals bijvoorbeeld de Heerser, de Held, de Magiër of de Minnaar.

Archetypen die je gelijk herkent, want Hollywood, Netflix en onze eigen Hillywood maken gretig gebruik van dit soort karakters.

En net zoals een jonge koning zich soms ontpopt tot tiran, of een goede minnaar uiteindelijk een stalkende sadist blijkt te zijn, zo is het natuurlijk ook met jong talent. Want er is altijd een schaduwzijde aan bijvoorbeeld zaken als kennis of macht.

Hoe dat precies werkt en hoe je met behulp van wat Hollywood typecasting technieken veel beter de juiste medewerkers selecteert, daarover gaat het premium artikel dat je vandaag van mij krijgt.

Lees hoe je met behulp van Hollywood de beste medewerkers selecteert

Omdat we vorige week de 12.500-ste klant hebben geholpen, krijg je van mij 7 dagen lang één premium artikel van BG magazine toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Dus ook als je geen abonnee bent. Elke ochtend om 10:30 uur sharp zit er een nieuw artikel in je mail.

Wil je alles kunnen lezen? Neem dan een introductie-abonnement op BG magazine.

Bonus – een jaarabonnement op BG magazine met € 64,– korting

Abonnee worden is extra aantrekkelijk, want tot 2 november 17:00 uur betaal je geen € 97,– maar slechts € 33,– voor het eerste jaar. Een korting van maar liefst € 64,–.

Met dit abonnement heb je toegang tot àlle publicaties op BG magazine: dus alle artikelen, columns, nieuws, dossiers, interviews en meer.

Ja, ik wil een abonnement

Groeten,

Ps. Tot morgen, dan vertel ik je waarom tevreden medewerkers veel langer ziek zijn.