Als Albert Einstein een ingewikkeld probleem voorgeschoteld kreeg – zeg maar een gevalletje complexiteit dat zijn IQ van 160 lekker deed kraken – dan kwam hij nooit binnen vijf minuten met dé oplossing.
Nee, hij pakte zijn viool en ging lekker een beetje fiedelen, terwijl hij het probleem overdacht.
Hij zelf zei daarover ongeveer dit: “Als ik maar een uur zou hebben om een probleem op te lossen, dan zou ik 55 minuten nadenken over de vraag die ik over dit probleem zou stellen”.
Adviseurs worden net als Einstein vaak ingevlogen om mee te denken over complexe problemen. Maar het lijkt wel alsof de meeste adviseurs nog nooit van Einstein gehoord hebben.
Want wat Einstein ook zei was: “Het belangrijkste is niet op te houden met vragen stellen“.
De meeste adviseurs, en dan heb ik het niet niet alleen over je familie en vrienden, maar dus over adviseurs met een heuse echte titel in onuitspreekbare hoofdletters en een glanzend adviseurskaartje met gouden letters, die doen meestal totaal iets anders dan vragen stellen.
Sommige adviseurs, vaak uit de categorie vrienden of collega’s, horen je tweeëneenhalve zin aan, onderbreken je dan abrupt en komen met de fantastische dooddoener: “Weet je wat jij zou moeten doen?”
Of ze gaan hun eigen problemen aan die van jou spiegelen. “Oh, maar dat heb ik ook gehad”,(maar dan veel erger hoor je ze denken) en voordat je het weet zit je naar de ellende van een ander te luisteren.
En dan zijn er adviseurs die oprecht denken dat ze jouw probleem moeten oplossen. Het liefst binnen vijf minuten.
Maar dat is dus niet zo en dat heb je ook helemaal niet gevraagd.
Je wilde alleen maar even lekker van je af praten, je gedachten op een rij zetten.
Maar dit zijn allemaal voorbeelden van wat een adviseur juist niet doet.
Want een echt goede adviseur weet dat de enige die jouw probleem kan oplossen jij zelf bent.
Het is een van de vele eye-openers uit de HR Masterminds masterclass over Adviesvaardigheden voor HR-professionals.
Voor deze masterclass gingen we in gesprek met Cecile de Roos, zelfstandig adviseur, arbeids- en organisatiedeskundige en grondlegger van de NAAW. Ze schreef onder meer het boek ‘Succesvol adviseren‘. In deze fonkelnieuwe masterclass leer je:
- Waarom een écht goede HR-adviseur regelmatig als een onbevangen driejarige door een organisatie huppelt.
- Waarom het geven van géén advies eigenlijk het beste advies is dat je als adviseur in huis hebt.
- Wat je zelfs als 60 jarige met 40 jaar ervaring kunt leren van een 25 jarige adviseur met maar 5 jaar ervaring.
- Hoe je erachter komt wat het echte probleem is van je opdrachtgever en hoe je, door dat probleem nog net iets groter te maken, juist een veel beter advies geeft.
- Waarom een onbeduidend prehistorisch deel van je hersenen ervoor zorgt dat de waarheid en objectieve feiten minder van belang zijn bij het geven van advies, en hoe je juist – door emoties op te roepen – mensen in beweging krijgt.
- Hoe je, door soms even lekker ruzie te maken met je baas, ervoor zorgt dat die niet alleen geïnteresseerd raakt in jouw mening, maar ook jouw adviezen veel serieuzer neemt.
- Waarom je eigenlijk standaard “nee” zou moeten zeggen tegen je baas als hij je om hulp vraagt, zelfs als hij je vraagt voor jouw ultieme droomproject. En hoe je er met een eenvoudig zinnetje voor zorgt, dat het daarna alsnog een “ja” wordt, maar dan op jouw voorwaarden.
- Welke twee simpele dingen je kunt doen om vandaag al een betere HR-adviseur te zijn, zonder dat je in tijdsnood of gewetensnood komt.
- Hoe je als HR-adviseur de meest lastige en zelfs irritante vragen stelt, zonder dat jouw opdrachtgever dat vervelend gaat vinden en jou achteraf zelfs bedankt voor het goede gesprek.
- Wat de enige vraag is die je echt altijd moet stellen om een goede HR-adviseur te worden.
- Waarom de beste adviseurs nooit advies geven, niet over zichzelf praten en zelden met een goede oplossing komen.
De masterclass is nu beschikbaar als losse masterclass of als onderdeel van het jaarprogramma van HR Masterminds.