Een uzi op je bakkes op je eerste werkdag
13 februari 2020 
2 min. leestijd

Een uzi op je bakkes op je eerste werkdag

In sommige bananenrepublieken word je als toerist welkom geheten met een uzi op je bakkes. Dan staat er zo'n dozijn geschoren militairen in camouflagepak live kol-of-djutie te spelen. En dan zonder respawn, dus mocht je rare dingen van plan zijn, dan schieten ze je gewoon morsdood. Het is niet de bedoeling dat je je welkom voelt of zo. In het land van opperaap Trump maken ze het helemaal bont, daar stond ik in een rij van first time visitors. Die was twee kilometer lang, er was geen toilet, gebruik van telefoon was verboden en de rij stond stil. Al heul lang... Eromheen stonden een paar nogal obese drill-instructors agressief te schrèken tegen elke domme toerist die zijn hoofd nieuwsgierig meer dan tien millimeter uit de rij stak. En toen ik daar op zijn Bobs een beetje poep aan had en toch uit de lijn stapte, was een geschreeuwd: 'Get back in line! Now! mijn warme Amerikaanse first-time-visitor welkom. Als je als werknemer op de eerste werkdag voor de poort staat van je nieuwe werkgever, dan is het heel fijn als er iemand je op staat te wachten. En dan niet iemand in een militair pakje en een uzi (tenzij je natuurlijk bij defensie gaat werken), maar gewoon een vriendelijk iemand, die weet wie je bent, die je op je gemak stelt en je eerste dag goed van start laat gaan. Maar het tegendeel is waar. Veel werkgevers hebben geen enkel plan om nieuwe werknemers in te werken. Ze denken dat het genoeg is om een kopje koffie met "die nieuwe" te drinken op de eerste werkdag, een paar folders of instructieboek in hun handen te duwen en ze dan los te laten in het bedrijf. Succes ermee! Maar de werkplek is nog helemaal niet klaar, er is niet nagedacht over een inwerkprogramma. De medewerkers weten niet waar ze moeten zijn met hun vragen, ze kennen de geschreven en ongeschreven regels niet van hun organisatie, of hun nieuwe collega's hebben geen tijd of negeren hen volledig. 70% van de nieuwe medewerkers voelt zich daarom de eerste zes maanden vooral ongemakkelijk. Ze zijn gestart in hun nieuwe baan, maar ze zijn niet bepaald blij. Het resultaat? Een op de drie medewerkers wil binnen 6 maanden al weer weg. En dat heeft alles te maken met de introductieperiode, kortweg het onboarden van medewerkers. Om te voorkomen dat nieuwe medewerkers binnen no-time weer bij je wegrennen, hebben we daarom een nieuwe masterclass over dit onderwerp toegevoegd aan ons HR Masterminds programma. Dit is alweer de achtste masterclass die op je staat te wachten. Hierin leer je:
  • Hoe je van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers een ervaring maakt die lijkt op een perfecte eerste date, zodat je zeker weet dat je de ware bent voor elkaar.
  • Welke 9 simpele dingen je kunt doen, waardoor een medewerker zich al welkom voelt nog voordat hij of zij is begonnen.
  • Hoe het komt dat 70% van de medewerkers niet zo enthousiast is over de eerste periode bij een nieuwe werkgever en hoe jij dit met 3 eenvoudige aanpassingen in je inwerkprogramma voorkomt.
  • Hoe je voorkomt dat nieuwe medewerkers lost in space zijn zodra ze een introductieprogramma achter de rug hebben.
  • Wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers als machines behandelt en waarom je elke nieuwe medewerker beter een eigen onboarding programma kunt geven, zodat ze zich als een vis in het water voelen.
  • Welke 8 dingen jij niet moet doen bij het onboarden van nieuwe medewerkers, zodat ze niet binnen 6 maanden alweer net zo hard weghollen.
Deze masterclass over onboarding is onderdeel van het HR Masterminds jaarprogramma. Ben jij een HR-professional? En wil je dat wij jou helpen elke maand beter te worden in jouw vak, zodat je een echte HR Mastermind wordt? Meld je dan aan voor het HR Masterminds membership. Daarna ontvang je elke maand een nieuwe succesformule voor je HR-beleid. Bekijk hier het aanbod van HR Masterminds