'You gotta fight, for your right, to partieeeee.'
Je hebt het als student vast wel eens meegeblérd, terwijl je ondertussen met je jaarclub boven op de bar was geklommen en je vijftiende adje van de avond deed.
Of misschien hing je al een tijdje volkomen katje ondersteboven aan de hanglamp te schommelen.
Het nummer is natuurlijk van de Beastie Boys, een punkband uit New York, die later rapnummers ging maken.
En dit nummer, dat iedereen wel mee kan zingen, maakt in nogal grove bewoordingen korte metten met corpsballen en rijkeluiskindjes. Waar ze als punkerts uit de achterbuurt niet zoveel mee hadden.
Alleen hadden die koorknapen het niet door. Sterker nog, de hele wereld had het niet door en de Beastie Boys werden binnen no-time wereldberoemd.
Daar deden ze trouwens erg weinig moeite voor.
Want ook al zaten ze in een mum van tijd in het voorprogramma van Madonna, ze deden met die gouden kans niet veel anders dan 2 nummers lang veertienjarige like-a-virgin-look-a-likes de huid te vol te schelden. Niet echt een slimme of zinvolle manier om door te breken.
En toen ze na de wereldhit 'You gotta fight for your right' hun eerste eigen toernee kregen, vroeg een toermanager wat ze precies wilden op het podium.
Waarom Mike D, MCA en King Adrock zeiden:
'Nou, een hele grote sixpack Budweiser waarop dan de DJ-set staat en dan een gogo-danseres in een gouden kooi. En als we klaar zijn met ons optreden, dan willen we graag een piemelmans van zeven meter die langzaam omhoog komt. Dat zou wel grappig zijn.'
Waarop de toermanager zegt: 'Yeah man. No problem. You got it'. En zo gezegd, zo gedickiepickiedaan.
Misschien dat de Beastie Boys het de eerste tien keer nog wel leuk vonden om een uur lang bier te spuiten over dronken koorballen en rijkeluismeiskes met blauwe ogen, maar al snel was het niet grappig meer.
Want het enige wat er van hen werd verwacht is dat ze zich als lamme corpsballen gedroegen, terwijl ze dat gewoon niet waren en al helemaal niet wilden zijn.
En het was pas heel veel jaar, nog veel meer drugszz en telefoonboeken vol therapie later, voordat de Beastie Boys eindelijk zichzelf werden en het gelukkig wel 30 jaar volhielden.
Weet dus wat je vraagt de volgende keer als je met je HR-plan op toernee gaat. Want het laatste wat je wilt is om op stiletto's een dansje bovenin een gouden kooi te doen.
Tuurlijk, je wilt het MT overtuigen van jouw HR-plannen, maar dan wel met inhoud en een goed verhaal. En ja, dat mag best een spetterende show zijn, maar dan wel zonder dronkemansgebazel.
Dan is het wel fijn om een roadmanager te hebben die niet klakkeloos uitvoert wat je in een puberale naïeve opwelling uitkraamt. Maar die voor de zekerheid nog even doorvraagt. Of je wel zeker weet dat een zeven meter hoog vruchtbaarheidssymbool het hoogtepunt van je optreden moet zijn.
Als je zo'n toermanager zoekt dan is BG magazine Plus iets voor jou. Want wij begeleiden elke maand een klein groepje HR-sterren en leren ze hoe ze voortaan de volle aandacht van het MT krijgt, zonder dat het eindigt in een corpsbacchanaal.
Die begeleiding is een onderdeel van het BG magazine Plus jaar programma.
En de komende dagen kun je nog gebruik maken van de speciale actie. De deal is simpel.
Je wordt nu lid van BG magazine Plus en je krijgt tot maandag 14 februari 18:00 uur 50% korting op het huidige abonnementstarief.
Daarna gaat de prijs flink omhoog, want we gaan het programma flink aanpassen. Wat dat precies is, weten we nog niet.
Maar je hoeft je daar ook niet druk over te maken, want als je nu instapt doe je automatisch mee aan het nieuwe programma. Ook als dat straks een paar duizend euro kost.
Even kort het aanbod van BG magazine Plus
- Elke maand een nieuwe masterclass over één HR-thema
- Elke maand online vragen uur met gelijkgestemde HR-professionals
- Toegang tot alle opnames van online vragen sessies
- Inclusief toegang tot 1.500 artikelen op BG magazine (t.w.v. € 115,--)
+++ Bonus +++ - Bonus: inclusief 4 bonus masterclasses (t.w.v. € 396,-- )
- Bonus: inclusief 30 minuten één-op-één coaching (t.w.v. € 75,--)
- Bonus: inclusief toegang tot het vernieuwde BG magazine Plus programma zodra dit beschikbaar is (gedurende hele abonnementsperiode)
- Je betaalt geen € 1.188,-- maar € 594,-- zolang je abonnee blijft
Alle details lees je op de actiepagina.