Een van de grappigste foto's maakte ik meer dan twintig jaar geleden van een Balinese meneer met hangsnor op een brommer.
Achterop die brommer heeft hij een kuub kroepoek geladen en daarmee rijdt hij rustig over een modderig paadje.
Die vakantie zag ik samen met Carmen wel vaker opmerkelijke dingen.
Een moeder die haar vijf kinderen gewoon achterop haar brommer had, midden op een chaotische rimboesnelweg.
En een hoornaar zo groot als mijn wijsvinger, een spinnenweb van zeker een meter breed en kakkerlakken zo groot als eieren.
Maar ook een klein mannetje van amper twaalf die de prijsonderhandeling met me deed voor een luxe appartement met privé zwembad aan zee van zijn Engelse Feng Shui bazin, terwijl hij op een verhoogde kruk zat en al het oudere personeel diep voor hem boog.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar wat ik vandaag met je wil delen, is de reis met een busje van het zuiden naar het noorden van Bali.
Terwijl wij onze ogen uitkeken en elkaar continu aanstootten voor weer iets wat we nog nooit hadden gezien, zaten voor ons twee wat viezige backpackers.
Die keken niet op of om.
En ook al waren daar de meest bizarre taferelen te zien, reden we langs beeldschone tempels, over een machtige berg met woeste jungle en daarna langs rijstvelden zoals je die in de reisfolders ziet, die packbekkies keken niet eens naar buiten.
Die deden een soort van Pepsi Max reclame na. 'Did that. Done that.'
Het enige wat ze deden, was een beetje praten over plaatsen waar ze allemaal wel niet geweest waren. Terwijl rechts en links van hen de échte wereld was.
Het was net alsof ze blind waren, alsof ze in een donkere tunnel zaten zonder zaklamp en geen zin hadden om eruit te komen.
In jouw organisatie zijn misschien ook van die backpackers. Die hebben alles al gezien en gedaan, en dat steken ze niet onder stoelen en bankstelsels.
Grote kans dat die medewerkers je straal voorbij lopen als je ze wilt informeren over belangrijke besluiten of die nieuwe strategie.
Als je die enthousiast wil krijgen over de rijstvelden aan de glorende horizon van jouw bedrijfstoekomst, dan kom je er niet met een obligaat TUI-reisje uit een glanzende folder.
En als je wilt dat ze hindu tempel 103 ook nog opmerken en waarderen, dan is er meer nodig dan een georganiseerd busreisje met twintig andere toeristen langs wat hoogtepunten van het HR-beleid.
Als je alleen maar oog hebt voor massatourisme en de backpackers nergens bij betrekt, dan is de kans groot dat ze jouw organisatie zien als een extra belegen bejaardenboottocht over de Moezel.
Terwijl je natuurlijk ook wilt weten waar jouw backpackers warm voor lopen, zodat ze zo lang mogelijk blijven plakken en misschien zelfs later met hun vrienden - of zelfs hun kinderen - nog eens terugkomen om herinneringen op te halen.
Is dat moeilijk? Nee, als je tenminste weet wat je moet doen.
Luister gewoon, niet alleen naar de meerderheid, maar vooral ook naar de minderheid, naar de onderstroom noemen we dat.
Zoek bewust naar afwijkende meningen en probeer daarna toch de consensus te vinden voor alle plannen, zodat niet alleen bussen met Japanners voor je attractie stoppen, maar ook backpackers, gezinnen met kinderen, boomers en zelfs millennials.
Wil je weten hoe? Luister of lees dan de Masterclass over Onderstroom met Sandra Bouckaert. Zij is dé specialist op het gebied van onderstroom in organisaties en laat je zien dat je draagvlak niet zomaar kunt creëren, en wat je precies moet doen om te zorgen dat alle medewerkers voortaan meegaan in jouw plannen.
Je krijgt de masterclass cadeau bij de Masterclass over Duurzame Inzetbaarheid, het thema van deze maand van BG magazine Plus
Die masterclass kun je deze week met 50% korting bestellen. Je betaalt dus geen € 125,--maar slechts € 62,50.