Een kunstenaarsblik op HR
HRM-tertainment
Marketing HRNav
HRM-tertainment
07/12/2021
2 min
0

Een kunstenaarsblik op HR

07/12/2021
2 min
0

Vorige week las ik een interview met de muziekkunstenares Sevdaliza.

Zoals dat gaat met kunstenaars heeft ze een bijzondere kijk op de wereld. In dat interview zei ze: "Sommige mensen zijn ongeacht hun beroep echte kunstenaars. Je voelt het aan hun werk en aan hoe ze praten. Het kan een advocaat, een thuiszorgmedewerker of iemand in het onderwijs zijn, maar ze kijken op bepaalde manier naar dingen met een creatieve vrije geest. Voor zo iemand is leven dan kunst en het maakt niet uit op welk doek je dan schildert." 

Ik vonnet het een opmerkelijk uitspraak en kon het eerst niet helemaal rijmen met advocaten die kinderlokkers vrij ouwenelen en zo, maar het zette me toch aan het denken. 

Want eigenlijk zijn de meeste mensen, zelfs die met zaaaaie beroepen, op het werk aan het creëren. En ook al is je werk functioneel, zoiets als de boekhouding in balans brengen of zeu, als je het als kunst ziet, dan klinkt dat toch ineens eens stuk beter dan de btw inboeken. 

En is het ook gewoon niet zo dat veel werk eigenlijk gewoon kunst is?

Zeker in HR schilder je vaak op een blanco canvas en weet je, als je begint, nog niet eens of het schuttersstuk in olieverf wordt of een kitscherige aquarel van een peerd in je achtertuin. 

Een sculptuur boetseren van je nieuwe beloningsbeleid klinkt toch meer sekszie dan de nieuwste CAO getalletjes overtiepelen. 

Een HR-liedje dat je bij de eerste noten al bij je strot grijpt, klinkt beter dan de presentatie van je beleidsplan voor de komende drie-jaars-begrotingscyclus. 

Er is alleen één ding met kunst.... 

Je vinnut mooi of je vinnut lelluk, en dan vooral de mensen die er geen verstand van hebben. De mensen die 9 seconden voor een schilderij staan en er dan al een mening over hebben. En jouw MT heeft meestal niet zo veel verstand van HR-kunst. 

Die denken in getallen, als winst of omzet, niet in mensen en de emoties of beroering die daarbij horen. 

Dus, hoe zorg je dan dat jouw kunst, jouw levenswerk waar je je nagels op hebt stuk gekrabd, waar je 's nacht van woelt en draait, waar je je hele HR-ziel en -zaligheid in hebt zitten, onder de huid gaat zitten van je publiek. 

Tuurlijk, je zou je MT kunnen vertellen wat Plato zei: "De kunstenaar wordt geïnspireerd door mania, een vermogen om te zien wat nuchtere mensen niet kunnen zien. De kunstenaar ziet verder dan gewone stervelingen." 

Ofwel, dat jij als HR dus de dingen ziet die jouw MT (nog) niet ziet. 

Hoe mooi die gedachte ook is, ik denk dat je keihard je hoofd auw doet tegen een niet meeverende betonmuur. Je zal dus iets anders moeten verzinnen. 

Je zult kunst moeten maken die het MT begrijpt. En of je dat nu leuk vindt of niet, dat gaat over cijfers. 

Beter gezegd, over KPI's. Want dat zijn de getallen waar het MT zich elke maandag over buigt. 

En wat jij wilt is heel simpel: je wilt dat jouw HR-getallen hier tussen komen te staan. En het liefst dat jouw getallen die managers bij de strot grijpen to ze er bijna van gaan brullen. 

Daarom geef ik samen met Pauline Miedema een online mini-training 'Maak gehakt maakt van nietszeggende KPI's'. 

In die gratis mini-training vertellen we je hoe je jouw HR-kunst omzet naar KPI's waar het MT door geraakt wordt. In deze gratis training leer je: 

  • Hoe je KPI’s opstelt waarmee je je jouw manager overtuigt van jouw plannen. 
  • Waarom de meeste HR-professionals denken dat ze geen KPI's nodig hebben en daarom zo stuurloos zijn als een rubberbootje op de oceaan. 
  • Welke drie KPI's je zelfs meeneemt naar een onbewoond eiland. 
  • Welke KPI’s je moet gebruiken om elke maandag een homerun te slaan in het MT. 

De online mini-training is op 20 juli om 10:00 uur en je kunt je aanmelden via deze link: https://hrnavigator.nl/gratis-mini-training

Reacties
Categorieën