Als je een vacaturetekst opstelt, beschrijf je meestal dingen als: de functienaam, wat iemand zo'n beetje moet kunnen, wat het bedrijf doet, een stuk of tien competenties en hoeveel zwemdiploma's iemand moet hebben. En je doet je best om iemand te verleiden om vooral bij jou te solliciteren. Toch?
Maar dat kan ook anders. Heel anders. Je kunt het namelijk ook omdraaien en vertellen wie er vooral niet moet reageren.
In de betaalde nieuwsbrief van Nederlands meest sympathieke copywriter Aartjan van Erkel las ik bijvoorbeeld een vacature van het Amerikaanse bedrijf Learnistic, niet geheel toevallig een initiatief van de meest grumpy Amerikaanse copywriter Ben Settle.
Die vacaturetekst begint zo:
We're looking to hire someone in the Learnistic family, a Learnistic app vangelist, part time, on the helpdesk. However, before you get too excited:
- It pays peanuts compared to other SaaS companies.
- We have a strict fire fast - hire slow philosophy, and your everloving captain has already had to make a handful of contractors not up to his stringent standard walk the plank and fire them.
- We also have a long, drawn out screening process to keep out the riff raff and sob sayers, who can't handle criticism or simply don't align with the company goals, values and vision.
So before you're wasting your time, or ours, applying, here are just a few requirements to work for Learnistic:
- Know what a clock is, and it outrages you when you are late.
- To be able to put up with our captain's sometimes brash and ill-tempered demeanor, without needing a mental health day if he corrects you.
- Are able to follow clearly laid out instructions & get annoyed by people who can't.
- Prefer to work alone and independently and indeed would rather be waterboarded than work with someone standing on your shoulder all day micromanaging you.
Wat Learnistic doet is zichzelf zo onaantrekkelijk mogelijk maken. De baas is een chagrijn, je krijgt veel kritiek en als je daar niet tegen kunt, word je op de plank gezet en mag je het schip onderlangs verlaten. Niet per se heel sympathiek.
Toch zal dit veel mensen wel aanspreken, juist omdat het zo duidelijk is wat er wordt verwacht.
Er wordt namelijk geen illusie verkocht, maar een erg ondubbelzinnig verhaal. Je begrijpt gelijk in wat voor soort bedrijf je terechtkomt en het is overduidelijk dat er ook veel gelachen gaat worden bij deze bepaald niet-standaard werkgever.
Wat deze vacature vooral doet, is de mensen wegjagen waarvan ze niet willen dat die solliciteren. Mensen die geen klok kunnen kijken, mensen die snel op hun teentjes getrapt zijn, of die zich gelijk ziek melden als de baas een keer een off-day heeft.
En dat is helemaal geen slecht idee, want hoeveel sollicitanten melden zich niet bij jouw organisatie, waarvan je vooraf al weet dat het niets gaat worden. Denk dus eens na welke elementen in jouw organisatie eruit springen en draai dat eens om.
Hebben jullie een bepaald gevoel voor humor? Werk je vooral met ouderen of juist met jongeren? Zijn er soms rare werktijden? Is het juist druk in de zomermaanden, dus is het niet echt handig als medewerkers kinderen hebben die vrij zijn in de schoolvakantie? Is de cultuur nogal direct en is jouw organisatie dus niet voor hypersensitieve types? Of lopen er allemaal creabea's rond, waarbij een directe aanpak juist averechts werkt? En ga zo maar door.
Zet alle elementen die kenmerkend zijn voor jouw organisatie dan ook eens omgekeerd in een vacature en kijk wat er gebeurt. Het zou zomaar kunnen dat de mensen die wel solliciteren juist veel beter passen dan voorheen. Succes!
Vandaag is trouwens de laatste dag om gebruik te maken van de speciale actie deze week op BG magazine. Door een vacature te plaatsen op BG magazine, komt die onder de aandacht van meer dan 12.500 potentiële HR-collega's.
Deze week betaal je maar € 195,-- voor het plaatsen van de vacature, want je krijgt 100 euro korting als je de kortingscode 100MEI gebruikt. Dit is de link:
>>> Ik wil een vacature plaatsen op BG magazine met € 100 korting