Stel, je werkt voor een organisatie die structureel verkeerde informatie verstrekt. Waar bovendien per jaar maar liefst 300.000 telefoontjes met vragen van klanten niet verwerkt kunnen worden.
Een organisatie die werkt met een ICT-systeem van veertig jaar oud, waarvan de kosten om dat systeem te onderhouden alleen al miljoenen per jaar kost.
Een systeem, waarvan de grote eindbaas in 2014 vol bravoure vertelde dat het binnen drie jaar vervangen zou worden. Maar nu is het 2023 en wordt er door een andere eindbaas gezegd, dat het systeem dan toch echt binnen vijf jaar vervangen moet zijn. Eerder kan namelijk echt niet.
En tot die tijd kunnen er geen grote wijzigingen worden doorgevoerd, worden er zeker nog tientallen miljoenen uitgegeven aan het onderhoud ervan en zijn tussentijdse aanpassingen helaas niet mogelijk.
Dit is heel kort samengevat het dilemma dat het NRC afgelopen weekend schetste over de problemen van de belastingdienst.
Ik ben sceptisch over de uitkomst. Want organisaties als de belastingdienst zijn net een soort tanker; ze worden gestuurd door regeltjes en betonnen procedures. En daarnaast hebben ze standaard nog één extra, kostbare, tijdrovende hobby.
De tenderhobby.
En daarin zijn ze niet alleen, want veel non-profit organisaties, onderwijsinstellingen en zorginstanties hebben dezelfde hobby. Trouwens niet alleen voor mega-ict projecten, maar voor zo'n beetje alles. Ze zijn verplicht tenders uit te schrijven wanneer ze veel personeel willen inhuren, facilitaire diensten of nietjes willen inkopen en ga zo maar door.
Natuurlijk schrijven ze ook een tender uit voor de arbodienstverlening. En dat gaat bijna altijd op dezelfde manier.
Ze huren eerst een dure consultancy club in, die ze voor tienduizenden euro's helpt bij het uitschrijven van zo'n tender. Het resultaat? Dat is ook bijna altijd hetzelfde.
Een vragenlijst die vrijwel identiek is aan de vragenlijst die de consultant ook bij de vorige klus heeft gebruikt, maar die hij zogenaamd gewoon opnieuw schrijft. Voor 300 euro per uur of zo.
Daarna wordt er een verzuimmodel geadviseerd, dat deze organisatie al tientallen jaren adviseert. Het zogenaamde eigen regie model. Dat is een model waarbij de leidinggevende verantwoordelijk is voor het managen van het verzuim.
Een volledig achterhaald model, waarvan ik al sinds 2016 onderbouwd kan zeggen, dat dit leidt tot onnodig hoog verzuim en honderden miljoenen aan onnodige schade per jaar voor de BV Nederland.
Waarom? Omdat leidinggevenden simpelweg geen tijd, geen zin of geen kennis hebben. Alledrie komt ook voor trouwens.
En als laatste - en dat is misschien nog wel het ergst - dat deze aanpak altijd hetzelfde rijtje van twee of of drie aanbieders oplevert; aanbieders die elkaar elke paar jaar braaf afwisselen en soms zelfs alleen maar een ander label van dezelfde corporate arbodienst zijn.
En nee, dat zijn zeker niet per se de beste arbodiensten, wat toch het doel en zelfs een voorwaarde is van zo'n tender.
Maar de andere, meer dan 170 meestal veel beter presterende arbodiensten, hebben geen zin meer in dit soort tendertherapie, met een in beton gegoten set van eisen, waarbij prijs en het aantal uren van de bedrijfsarts zo'n beetje de enige echte criteria zijn.
Waar geen ruimte is voor afstemming, voor een andere visie of eigen inbreng, of voor modellen waarvan inmiddels is aangetoond dat het verzuim er wel door omlaag gaat.
En omdat degenen die de tenders uitschrijven, geholpen door die zelfingenomen overbetaalde consultant, denken dat ze het zelf allemaal het beste weten. Omdat ze blijven volhouden, dat de wereld hetzelfde blijft als in 2014. Omdat ze niet willen luisteren naar de markt.
Kan dat niet anders? Ja natuurlijk. De afgelopen vijftien jaar ondersteunden wij bijna 18.000 organisaties en meer dan duizend daarvan moesten ook verplicht een tender uitschrijven.
En dat kan ook. Dus voldoen aan de verplichte wetgeving van zo'n tender, maar dan zonder die bizar achterhaalde vragenlijst en zonder die dure consultant. Want die heb je helemaal niet nodig.
Het resultaat? Een wensenlijst die echt uniek is voor jouw organisatie. Dus geen dertien in een dozijn aanpak, die je zo knipt en plakt op de organisatie van je buurman, maar een die volledig is afgestemd op jouw organisatie.
Met als uitkomst niet de standaard arbodiensten, die niet veel meer doen dan een huppelsprongetje maken voor de verzuimlat en meestal ver voor de finish stranden.
Maar een aantal vernieuwende arbodiensten, met frisse ideeën, die echt staan te popelen om jouw verzuim van alle kanten te bekijken en gewend zijn resultaten te boeken waar je mond van openklapt. Niet over vijf jaar, maar binnen een paar maanden al.
Misschien geloof je me niet? Denk je, daar heb je Bob weer met zijn verkooppraatje? Vraag het anders gewoon aan onze klanten. Want niet voor niets hebben we bijna 1200 reviews gekregen via The Feedback Company. Tevreden klanten die ons gemiddeld een 8,5 geven. Dat zijn meer reviews dan alle arbodiensten van Nederland bij elkaar.
Meer weten? Stuur even een mail met 'INFO' en zet er even je contactgegevens bij. Dat is 100 procent vrijblijvend en, in tegenstelling tot die consultantsbureaus, sturen we niet gelijk een factuur.
Of vul gelijk ons korte vragenformulier op de website in, dan bespreken we of onze aanpak iets voor jou is.