Er zit een sollicitant tegenover je met een gebleekte spijkerbroek vol scheuren.
Maar dat is nog niet het ergste, want ze heeft blauw haar en ze kauwt het hele gesprek op roze Bubblicious.
Om de 30 seconden vormt zich een roze bel voor haar mond, die ze vol blaast met lucht, tot die bel met een harde pang knapt en ze het roze plastieken goedje terug zuigt in haar mond en vol overtuiging verder kauwt.
Na de achtste keer of zo blijft die bel plakken op haar dik gepoederde puberwang. Waarna ze stoïcijns met haar in acht kleuren roze geverfde nepnagels de restjes bij elkaar pulkt. En die gewoon weer terugpropt in haar mond.
Waarna ze opschrikt, eenoftandere les van haar moeder herinnert en net iets te vrijpostig tegen je zegt: "Sorry ouwe".
Haar C.V. bestaat uit een half A-viertje, vol spelfouten en andere noemenswaardige ervaring dan een week ponykamp heeft ze niet. Een opleiding trouwens ook niet.
Hoe groot is de kans dat jij deze sollicitant aanneemt? Dicht bij nul schat ik in?
Toch zijn er organisaties die in principe iedereen aannemen. Ook meisjes met blauw haar en een spijkerbroek vol scheuren.
Gister las ik het verhaal van Jumbo ondernemer Dirck Slabbekoorn. Een van de pioniers op het gebied van open hiring. Hij neemt iedereen aan in drie simpele stappen.
Het eerste wat hij zegt tijdens een sollicitatiegesprek is: "Gefeliciteerd, je bent aangenomen. Welkom bij de familie".
En daarna voert hij het echte gesprek: wie ben je als mens, waar ben je goed in, wat vind je spannend? Wat is je gezinssituatie, wat zijn je hobby’s?
Omdat kandidaten weten dat ze al zijn aangenomen, is zo'n gesprek veel meer ontspannen, ze kunnen niet meer afgewezen worden als ze iets stoms zeggen.
En daarna, en dat is wel een belangrijke stap om chaos te voorkomen: duidelijk maken wat er verwacht wordt, afspraken maken, vertellen wat acceptabel is en wat niet.
In het geval van Dirck: je bent van harte welkom, maar we gaan een professionele relatie aan en dit verwachten we van jou op gebied van houding en gedrag. Draag je bedrijfskleding, kom op tijd, wees gemotiveerd.
Als je heldere afspraken maakt, kun je mensen daar later op aanspreken.
Gaat dat altijd goed? Tuurlijk niet, soms zit er toch een rotte appel tussen die een graai in de kassa doet. Maar dat kan net zo goed ook gebeuren als je wel drie sollicitatierondes houdt.
Het voordeel? Iedereen heeft gelijke kansen en je loopt geen talenten meer mis, die je anders op basis van je eigen vooroordelen eerst buitensluit. En personeelstekort is verleden tijd.
Je moet er wel een beetje ballen voor hebben. En duidelijk durven zijn. Want anders heb je, voordat je het weet, een plaksel Bubblicious op je mooie blazoen.
Als je ook wel wat meer ballen in je HR-beleid kunt gebruiken, dan is de online mini-training 'Hoe word ik adviseur met ballen?' misschien wel wat voor jou.
Die training geef ik samen met Pauline Miedema op 21 maart om 13:30 uur.
In deze gratis online mini-training ontdek je:
- Wat de eigenschappen zijn van een goede HR-adviseur en hoe je erachter komt wat voor adviseur jij bent.
- Waarom je moet stoppen met vaag HR-jargon en hoe je met een paar supersimpele aanpassingen alleen nog maar duidelijke taal spreekt.
- Hoe je de oogjes van je manager elke keer weer kunt laten glimmen zodra je met een voorstel komt, zonder dat je foute beïnvloedingstechnieken hoeft te gebruiken.
- Hoe je ervoor zorgt dat HRM voortaan standaard op de MT-agenda staan en je bovendien steeds als eerste gevraagd wordt mee te denken over strategische HR-vraagstukken.
Meedoen? Je kunt je aanmelden kan via deze link:
>>> Aanmelden voor de gratis training 'Hoe word ik HR-adviseur met ballen'