Vorige week kreeg ik een twee. Als rapportcijfer.
Elke maand geven Marco en ik een workshop over hoe je op een slimme manier arbodienstverlening inkoopt.
Met een gemiddelde beoordeling van bijna een negen doen we hier wel iets goed, dacht ik altijd. Maar deze keer kregen we dus een dikke vette onvoldoende.
Twee keer zelfs.
Oké, het was van twee dames die beiden voor hetzelfde bedrijf werkten en toevallig ook nog allebei dezelfde naam hadden.
De dames waren nogal vol van zichzelf, ze vonden het niet nodig om op tijd te komen voor de workshop bijvoorbeeld. Ze hadden ook hun huiswerk niet gedaan, terwijl we dat wel hadden afgesproken. Enne, hun werk was echt veels te geheim om er al teveel informatie over te delen.
Tijdens de workshop waren ze continu met anderen in gesprek, of druk druk belangrijk aan het doen op hun telefoon. En vretsten ondertussen krakend en smakkend een pak Bastogne leeg. Zonder te delen natuurlijk.
En ze betweterden uiteraard alles beter dan wij. Ze hadden ook een probleem. En niet zo'n beetje ook.
Hun arbodienst had namelijk het huidige goedkope 'Ik wil nergens voor betalen behalve als ik je bel' contract opgezegd. Hun verzuim ging al jaren door het dak en ze zochten een oplossing binnen twee maanden. Want, omdat ze zo belangrijk zijn, waren ze ietsiepietsie laat in actie gekomen.
Ze hadden alleen geen geduld om te luisteren naar de basis. Over hoe eigenlijk de markt op dit moment in elkaar zit en wat zo'n beetje je keuzes zijn als je nu een andere arbodienst nodig hebt.
Want die basis, dat wisten ze allemaal wel. Volgens de dames vertelden we zelfs niets nieuws. Boeiu!
Dus al voor de pauze gingen de dames koffiedrinken en kwamen niet meer terug. Ze hadden - slimme betweters als ze waren - al bedacht wat ze gingen doen.
Hun oplossing was om gewoon het nieuwe contractvoorstel van hun huidige arbodienst te accepteren. Dat was dus dat voorstel dat vijf keer zo duur was als het huidige contract.
En vind jij het net zo absurd als ik om klakkeloos een dergelijk voorstel te accepteren, het wordt nog erger, want hun probleem werd hier niet eens mee opgelost.
Want de dames gaan niet alleen flink meer betalen, maar hun echte probleem, namelijk een verzuimprobleem dat de organisatie een paar miljoen per jaar kost, dat houden ze daarmee gewoon in stand.
En ja, dat is nogal dom. Met een hoofdletter D.
Want als de dames hun vooringenomenheid even hadden geparkeerd, hadden ze na afloop van de workshop waarschijnlijk wel een oplossing gehad. Met een arbodienst die aan de slag was gegaan met tientallen dossiers die al jaren zijn blijven liggen. Dossiers die de oude arbodienst niet aanpakte en die de dames al die tijd lekker negeerden.
Ik heb er wat van geleerd, namelijk dat we alleen nog maar klanten willen helpen die ook echt geholpen willen worden. Klinkt logisch toch? En dat is het ook.
Want, niet voor niets vragen we je om huiswerk te maken voordat je meedoet aan een workshop. Niet voor niets moet je een uitgebreide vragenlijst invullen, voordat we überhaupt met je gaan praten. En niet voor niets plannen we een aantal kennismakingsgesprekken tussen jou en een paar arbodiensten, bij voorkeur ook de projectgroep of budgethouder. Zodat we zeker weten dat het menens is.
Heb je daar allemaal geen zin in? Wil je alleen maar een lijstje met namen? Of heb je al vijf offertes en zoek je er nog een paar om dan lekker alle prijzen te kunnen vergelijken? Omdat je toch altijd de goedkoopste kiest?
Weet je beter dan wij hoe het allemaal werkt, omdat je in je hele carrière immers al met drie of zelfs vier arbodiensten heb gewerkt? Heb je allemaal aannames over arbodiensten, waarvan sommige nog uit het jaar kruik komen?
Of denk je een selectie te kunnen maken zonder dat je een fatsoenlijk gesprek hebt gevoerd? En vind je het echt belachelijk dat we zoveel vragen stellen, voordat we je kunnen helpen?
Sorry, maar dan moet je geen klant worden bij ons.
Maar goed, als jij totaal niet op deze dames lijkt, en als je wel hulp nodig hebt en ook snapt dat onze methode gebaseerd is op 15.000 succesvolle trajecten in bijna 12,5 jaar tijd, die dus niet zomaar uit de lucht komt vallen, dan gaat het misschien wel wat worden tussen ons ;-)
En ja, dat wordt hard werken, keihard. Nee, het gaat niet vanzelf. En heb je net als het duo hierboven een mega verzuimprobleem, dan is er ook geen quick fix. Nee, ook niet als een of andere arbogoeroe zegt dat die er wel is.
En als je er dan voor gaat, dan beloof ik je één ding, dan gaan we je helpen tot het allerlaatste gaatje.
Want arbodienstverlening stroomt door onze aderen en dat delen we met alle liefde met jou. Maar dus alleen als je ook echt geholpen wilt worden... tis aan jou.