Gisteren las ik deze quote die ik je niet wil onthouden.
"There is zero correlation between being the best talker and having the best ideas."
De quote komt van Susan Cain, ooit een advocate maar nu vooral bekend als auteur die met haar boeken een stem geeft aan introverte mensen.
In HR werken ook best veel introverte mensen. Dat klinkt misschien gek, want HR is bij uitstek een vak waarbij je de hele dag met mensen te maken hebt, maar introvert zijn komt in vele smaken.
Zo heb je de sociale introvert, die zich prettig voelt in kleine groepen, maar toch heel graag alleen is.
Je hebt ook de denkende introvert, die vindt groepen prima, maar is in die groep introspectief, bedachtzaam en zelf-reflectief. Die verliest zich graag in een fantasiewereld, maar dan op een creatieve en hele fantasierijke manier.
Dan heb je nog de angstige introvert, die groepen liever vermijdt en teveel bezig is met wat hij of zij allemaal fout heeft gedaan, of wat er beter kon, en dit dan eindeloos herkauwt.
Als laatste heb je nog de gereserveerde introvert. Die denkt eerst - nogal lang - na voordat die iets zegt of schrijft. Of vindt.
Geen idee of dit voor jou van toepassing is, maar de quote van Susan Cain is dat voor veel HR-strijders wel. Want de meeste van ons hebben vaak behoorlijk goede ideeën maar zijn dus zelden goede praters.
In elk geval niet zo bedreven in praten als de gladde commercieel manager of die crea bea van marketing, en zeker niet zo weloverwogen of juist zo direct en to the point als de directeur.
En dat kan lastig zijn als je jouw plan moet presenteren aan het MT.
Want als jij net iets meer tijd nodig hebt om je punt te maken, dan is er altijd wel iemand die al iets vindt, dan is er altijd iemand die het woord van je overneemt, of iemand die erg ongeduldig is en alvast vragen gaat stellen die pas een paar sheets verderop komen, waardoor je hele verhaal in de war raakt.
Nog vaker is er iemand die zijn conclusie al klaar heeft nog voordat je goed en wel begonnen bent.
Terwijl er dus geen enkele correlatie is tussen de beste spreker zijn en het hebben van briljante ideeën.
Maar het helpt wel als je jouw boodschap een beetje kunt verpakken in de taal die de beste sprekers hanteren.
Dat je woorden en zinnen gebruikt die anderen hongerig maken, die ze doen verlangen naar wat er hierna komt, die maken dat ze vijf minuten geleden dachten dit nooit te gaan doen en nu opeens alles aan de kant zetten om het toch mogelijk te maken.
Wil je als HR-strijder succesvol zijn, dan gaat dit je meer helpen dan het beste idee gewoon maar voor je houden, of voorzichtig opperen in een mailtje met bijlage naar je directeur of een één op één gesprek met je leidinggevende.
Hoe je een verhaal brengt dat je gehoor hongerig maakt als een roedel wolven in een sneeuwstorm, vertel ik je in hoofdstuk 8 van mijn boek 'HR met Ballen'.
Je leert daar niet alleen wat voor adviseur je nu bent, maar vooral hoe je de adviseur kunt worden die je altijd al wilde zijn.
En omdat 'HR met Ballen' het op een na best verkochte management boek is van het afgelopen halfjaar bij mijn uitgever Van Duuren, is er deze week een hele toffe actie.
Want als je deze week het boek koopt - gewoon voor jezelf of om iemand te geven - krijg je van mij het luisterboek ter waarde van € 14,50 cadeau.
Het enige wat je hoeft te doen is de hardcover van het boek bestellen via de speciale website 'HR met Ballen' en de link naar het luisterboek wordt binnen een paar dagen automatisch naar je mailbox toegestuurd.