Er zijn mensen die er een beetje uitzien als een zigeuner rockster.
En er zijn mensen die als beroep hebben om uit te vinden of jij plannen heb om het Empire State Building op te blazen.
Bij die laatste heb ik het niet over mensen die bij de geheimzinnige dienst werken, maar over mensen als Francois. Een gezellige dikkerd, met krullen en een blonde kuif en een gouden naamplaatje op zijn revers.
Francois kwam op me af, terwijl ik op de luchthaven van Wenen stond te wachten op mijn aansluitende vlucht naar de Verenigde Staten.
Nu word ik op vluchthavens wel vaker uit de rij gepikt. Dat heeft nix met etnisch profileren te maken hoor.
Want ik heb zwart haar, ben best lang, heb door mijn donkere ogen en wenkbrauwen niet per se een vriendelijke uitstraling, een baard van een paar dagen en hang vol met zilveren bling bling.
En tja, dan zie ik er volgens een vriend van me gewoon uit als een zigeuner rockster.
Francois kwam dus een praatje met me maken. Hij vroeg waar ik vandaan kwam, waar ik naartoe ging, of ik familie in Amerika had en of ik plannen had om er te gaan werken.
Na dit beetje ongemakkelijk kruisverhoor gaf hij me een papiertje waarmee ik versneld kon inchecken, en voegde er aan toe: "Nou, en ik neem aan dat je geen plannen hebt om het Empire State Building op te gaan blazen?"
Daarna mocht ik aan boord van de Boeing en heb toch een aantal uren om me heen zitten kijken of Francois misschien wat terroristen gemist had.
Als je nieuwe medewerkers aanneemt, dan begint de introductieperiode niet pas op de eerste werkdag, maar al ver daarvoor. Die introductieperiode stopt ook niet na een week, die gaat veel langer door.
70% van de nieuwe medewerkers voelt zich namelijk de eerste zes maanden een beetje ongemakkelijk. Ze zijn gestart in hun nieuwe baan, maar ze zijn niet per se blij.
Ze weten niet waar ze moeten zijn met hun vragen, ze kennen de geschreven en ongeschreven regels niet van hun organisatie, soms negeren hun nieuwe collega's hen volledig.
Het resultaat? Een op de drie medewerkers wil binnen zes maanden alweer weg. Terwijl je zoveel moeite hebt gedaan om nieuwe medewerkers te vinden, hollen ze dus net zo hard weer de deur uit.
Dat heeft bijna altijd te maken met de introductieperiode, kortweg het onboarden van medewerkers. Want een paar fatale missers bij het onboarden zijn zo gemaakt.
Daarom hebben we een speciale masterclass over dit onderwerp gemaakt. Hierin leer je:
- Hoe je van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers een ervaring maakt die lijkt op een perfecte eerste date, zodat je zeker weet dat je de ware bent voor elkaar.
- Welke 9 simpele dingen je kunt doen, waardoor een medewerker zich al welkom voelt nog voordat hij of zij is begonnen.
- Hoe jij met 3 eenvoudige aanpassingen in je inwerkprogramma ervoor zorgt dat alle nieuwe medewerkers vanaf dag een enthousiast zijn over hun nieuwe baan.
- Hoe je voorkomt, dat nieuwe medewerkers lost in space zijn zodra ze het introductieprogramma achter de rug hebben.
- Wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers als machines behandelt, maar ook waarom je elke nieuwe medewerker beter een eigen onboarding programma kunt geven, zodat ze zich als een vis in het water voelen.
- Welke 8 dingen jij niet moet doen bij het onboarden van nieuwe medewerkers, zodat ze niet binnen 6 maanden alweer net zo hard weghollen.
Je kunt de speciale Masterclass over Onboarding deze maand bestellen met flinke korting. Je betaalt namelijk geen € 99,-- maar slechts € 62,50. Dat kan via deze link: