"Hij heeft helemaal geen verstand van HR, hij is maar een marketeer."
Dat zei een of andere HR hotemetoot over mij toen ik een tijdje terug een groep iets vertelde over mijn boek 'HR met Ballen'.
Ik moest er een klein beetje om lachen, want het is geen big nasty secret dat ik maar nul komma drie verstand heb van HR. Sterker nog, het is publiek geheim dat ik zelfs nog nooit een boek heb gelezen over het vak.
En ooit, lang geleden, was ik inderdaad marketeer. Maar meer nog dan dat ben ik ondernemer.
Eentje die bij toeval in de wereld van HR terecht kwam en daar in ruim 15 jaar meer dan 20.000 HR-strijders sprak. Vermoedelijk meer dan wie dan ook in Nederland.
Wat ik heb geleerd van al die gesprekken?
Dat HR misschien wel het mooiste vak is ter wereld. Maar ook een vak waar HR-professionals onnodig mee worstelen. Met hun leidinggevende, met dat ze te vaak niet serieus genomen worden, en vooral met zichzelf. Veel professionals die ik spreek, vinden hun vak daarom helemaal niet meer zo leuk als eerst.
Terwijl dat helemaal niet nodig is. Als je je tenminste als een marketeer of ondernemer gaat gedragen. Neem deze ondernemersles die ik las in de 500 a-ha momenten van Ruben (die trouwens ook marketeer en ondernemer is):
Ik heb het ondernemerschap zelf nu ingedeeld in vier onderdelen:
- Hoe goed je bent (wat je kan/wat je aanbiedt).
- Marketing/communicatie/sales (de mate dat je naar buiten treedt en aandacht opeist voor jouw ideeën en producten).
- Zelfmanagement (oftewel projectmanagement)
- Helikopterview (waar wil je naar toe, wat is de globale strategie, kloppen de financiën).
Je kunt hier zonder blikken of blozen 'ondernemerschap' vervangen door 'HR'. Inderdaad slimmerik, je hoeft maar een woord te vervangen ;-)
Haal even een kop koffie of thee en stel jezelf het komende kwartier eens deze vier vragen. Wedden dat het eerste punt geen issue is? Want met die kennis zit het meestal meer dan goed. Tenminste, wel bij de duizenden HR-strijders die ik sprak.
Hoe zit dan bij jou? Als ook voor jou geldt dat je je werk niet altijd meer zo leuk vindt, zit jouw echte uitdaging dan misschien bij die andere drie punten?
Heb je bijvoorbeeld moeite om jezelf (je plan, je ideeën, de benodigde investeringen) te verkopen aan je MT? Krijg je soms niet eens tijd? Staat HR überhaupt wel op de agenda? En dan niet het obligate 'heb je nog een blik nieuwe medewerkers voor me', want die snappen ze wel. Maar echte HR onderwerpen bedoel ik dan.
Of ben je de hele dag brandjes aan het blussen? Of word je bedolven in een tsunami van administratieve taken, terwijl dat belangrijke jaarplan of de uitwerking van dat ene goede idee al maanden blijft liggen.
En heb je eigenlijk nog wel overzicht over wat je aan het doen bent? Wat zijn nu jouw drie belangrijkste HR-taken voor het komende jaar, de komende maand, deze week en vandaag? En zeg eens eerlijk. Doe je daar ook wat mee?
Herkenbaar? Precies daarom schreef ik het boek 'HR met Ballen'. Een boek dat dus niet per se over HR gaat, dus geen ellenlange verhandelingen over hr-theorietje zus of zo.
Dat heb je allang geleerd, en bovendien gaat weer een nieuwe theorie je echt niet helpen om succesvol te worden. Het gaat je ook niet helpen om jouw MT te overtuigen, en het gaat je al helemaal niet helpen om je werk leuker te maken. Want je echte uitdaging zit bijna altijd in die andere drie punten.
Hoe verpak je je jouw ideeën zo dat het MT ze ineens woest aantrekkelijk vindt. En wat zijn de onmisbare lifehacks voor HR-strijders, zodat je voortaan alle tijd van de wereld hebt om al jouw plannen te maken en daarna ook te realiseren. Hoe manage je projecten als een rockster, waarbij je fans alles wat je roept blindelings consumeren en iedereen voor je gaat rennen.
Hoe dat allemaal werkt? Daar heb ik toevallig meer dan een beetje verstand van. En daar schreef ik dus een boek over.
En omdat 'HR met Ballen' het op een na best verkochte boek is van het afgelopen halfjaar, is er deze week een hele toffe actie, die deze 'marketeer' zondagavond nog even heeft verzonnen.
Want als je deze week het boek koopt - gewoon voor jezelf of om iemand te geven - krijg je van mij het luisterboek ter waarde van € 14,50 cadeau.
Het enige wat je hoeft te doen is de hardcover van het boek bestellen via de speciale website 'HR met Ballen' en de link naar het luisterboek wordt binnen een paar dagen automatisch naar je mailbox toegestuurd.