Wat zou jij doen met twee miljoen?
Een tijdje terug was het de vrijdagmiddag-tosti-vraag bij ons kantoor.
Een van de dames in ons team zou het niemand vertellen, maar wel met al die doekoes naar de Mercedes dealer gaan om het meest patserige bezineslurpende modelletje Benz uit te kiezen.
Een van de adviseurs zou gaan voor dat grote huis, want dat stond toch al op het verlanglijstje. Op dat verlanglijstje stond bij iedereen trouwens wel iets decadents: van wereldreizen op cruiseschepen tot nieuwe designspullen.
Nu is de kans dat je de lotto wint een stuk kleiner dan dat je sterft door een vallende kokosnoot. Maar jij fantaseert vast ook weleens wat je zou doen met heel veel pecunia toch? Dat is namelijk heel erg menselijk. Want eh pecunia non olet*.
De meeste mensen zijn hun hele leven bezig met meer meer meer. Meer salaris, een groter huis, een grotere auto. En vaak is dat vooral... meer dan de buurman. In Amerika noemen ze dat 'Keeping up with the Joneses'.
Je kijkt naar de buren, ziet de gloedjenieuwe patserbak, de nieuwe uitbouw of die schattige baby Nikes in zestien varianten en je denkt, waar doenzunutvan? En daar wil je dan overheen, zodat iedereen denkt dat jij het ook heel goed voor elkaar hebt.
Alleen - bijna iedereen - dus jij maar ook je buren, die doen dat dus allemaal met geleend geld of koop op afbetaling. En elke keer als je een nieuwe baan hebt, of een promotie, of meer salaris, geef je dat extra geld nog sneller uit dan eerst.
Aan de nog hogere lasten van dat nog grotere huis, of nog meer impulsaankopen van dingen die je absoluut niet nodig hebt. En om dat allemaal te kunnen betalen, moet je steeds harder werken.
Ben je ineens veel minder gelukkig in dat mooie nieuwe grote huis dan in je oude huis en al die mooie nieuwe spullen liggen ongebruikt in uitpuilende kasten. Geld maakt namelijk helemaal niet gelukkig.
Jim Carrey zei erover: "I think everybody should get rich and famous and do everything they ever dreamed of, so they can see that it's not the answer".
Maar als hard werken en meer geld niet werkt. Wat dan wel?
Daarover gaat de masterclass over werkgeluk. Grote kans trouwens dat je financiële manager je uitlacht als je het onderwerp Werkgeluk ter sprake brengt.
Dattie gelijk begint over een business case in zo'n ubersaaie excel sheet. Ik ga je uitleggen hoe het lachen hem vergaat en zijn euro-oogjes ineens volop gaan glinsteren.
Omdat de business case van werkgeluk veel beter is dan die van die onmisbare leasebak van de directeur, of die vakbeurs waar je sales collega's met hun dure stand kansloos visitekaartjes sparen.
In de masterclass over werkgeluk zie je:
- Hoe een soft HR-thema als werkgeluk zorgt voor tientallen procenten meer omzet en winst. Veel meer dan welke flitsende strategie dan ook.
- Waarom wilde bedrijfsfeesten, pingpongtafels en vergaderen in de ballenbak helemaal niets te maken hebben met werkgeluk, en welke simpele dingen je vandaag al kunt doen om grote resultaten neer te zetten, zelfs als je nauwelijks budget hebt.
- Hoe het komt, dat veel mensen jeuk krijgen van werkgeluk en waarom je er toch mee aan de slag moet.
- Waarom veel bedrijven denken bezig te zijn met werkgeluk, maar eigenlijk doen aan werkgelul, en hoe jij voorkomt dat je je kostbare tijd daar aan verdoet.
- Hoe je met zelfs een beperkt budget, hele grote resultaten kunt boeken.
- Waarom één op de acht medewerkers een burn-out krijgt, maar (werk)gelukkige medewerkers bijna nooit.