Zo maak je van HR-Skoda een Rolls Royce
Lang geleden, toen Rolls Royce nog gewoon een auto was als alle anderen, stonden de koningen, megarijken en wannabees echt niet in de rij om zo'n zeven keer met de hand in de lak gezette bolide aan te schaffen.
Het was een hele goede auto, daar niet van, dus er werden er echt wel een paar van verkocht, maar een megasucces? Mwah. Totdat Henry en Charles iets anders gingen doen.
Ze besloten namelijk helemaal te stoppen met het tonen van hun exclusieve voertuigen op ordinaire autoshows, waar schaars geklede dames de begerige kopers moesten verleiden.
In plaats daarvan werden de nieuwe modellen alleen nog maar op luchtvaartshows getoond. Shows die alleen toegankelijk waren op persoonlijke uitnodiging.
En daarna vertoonde de sales ineens het beroemde hockeystick effect en ging volledig door het dak.
Hoe dat kwam? Simpel, door 'contrast'.
Rolls Royce paste op een extreme manier 'contrast' toe door haar auto voortaan te vergelijken met een vliegtuig.
Want als je je de hele dag hebt zitten vergapen aan exclusieve vliegtuigen die naar Australisch schapenleer ruiken en waarvan werkelijk elk schroefje en boutje blingblingt als het opgepoetste zilverbestek van je oma, dan vind je een auto van een paar ton een koopje.
Iets om over na te denken de volgende keer als je een HR-plan gaat presenteren voor je MT.
Want misschien probeer jij een brave Skoda te slijten aan mannen die liever in opgefokte rode Ferrari's lopen te vroemvroemen. Weinig kans dat jou MT iets gaat doen met plan.
Je zult dus iets anders moeten verzinnen hoe je jouw plan verleidelijk maakt. Zo verleidelijk, dat ze ademloos aan je lippen hangen als je jouw nieuwste model aan ze showt. Waarbij ze, voordat je je presentatie hebt afgerond, hun portemonnee al trekken omdat je ze een aanbod doet wat ze niet kunnen weigeren.
Daarom heb ik in mijn boek 'HR met Ballen' zelfs een speciaal hoofdstuk opgenomen, waarbij ik je uitleg hoe niet alleen de meeste succesvolle verkopers maar ook oplichters jouw ogen laten glimmen. Hoe ze een paar hele simpele technieken gebruiken, zoals het principe van contrast. Technieken die je hongerig maken voor alles wat ze maar in de aanbieding hebben.
Die technieken kun je één-op-één kopiëren en gebruiken om je eigen MT, manager of medewerker net zo hongerig te maken als een koopjesjager op een vliegtuigshow.
Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in hoofdstuk 8 van mijn boek 'HR met Ballen', dat het best verkochte HR boek is van 2022.
Je kunt het boek bestellen via deze link.