Zeul jij je strijkijzer de berg op?

Sommige mensen hebben rare hobby’s.

Zo zijn er mensen die elke dag willen loeien als een drachtige koe in de ochtendstond.

Of mensen die elke avond hun navelpluisjes in een pluche doosje verzamelen. Waarmee ze dan om de drie jaar een kek truitje kunnen breien.

Er zijn ook excentrieko’s die helemaal los gaan op het kampioenschap vorkbuigen, het tatoeëren van auto’s of zelfs het strijken van hun blouse op de top van de Kilimanjaro.

Het zijn stuk voor stuk hobby’s waar de menselijkheid geen sapperdeflap aan heeft.

In de wereld van arbodienstverlening hebben veel organisaties ook zo’n hobby. Dat noemen ze “openbaar aanbesteden”.

Wat deze organisaties niet beseffen, is dat aanbesteden meestal net zo zinloos is als je strijkijzer mee een berg opzeulen.

Dat het uitschrijven van een telefoondik boekwerk met allerlei overbodige vragen – waar vaak ook nog heel lang over is nagedacht door een hele dure consultant – voor de meeste aanbieders net zo interessant is als kijken naar het wereldkampioenschap vorkbuigen.

Zo’n aanbesteding staat namelijk vol met vragen die al honderd keer gesteld zijn. Vragen die meestal helemaal niet gaan over arbodienstverlening, maar over processen en procedures.

Vragen die niets te maken hebben met gezondheid of inzetbaarheid van medewerkers, maar vooral draaien om kostenbesparing en efficiëntie.

Zo’n openbare aanbesteding is dan totaal zinloos, want er is meestal niet eens een handjevol aanbieders dat hierop inschrijft. Zeker niet als het overduidelijk draait om prijs.

Als je geluk hebt, zijn het er twee of drie, waarvan twee van die drie soms stiekem ook nog onderdeel zijn van dezelfde organisatie.

En tuurlijk, dat is helemaal niet erg als je aan de regels van het aanbesteden houden het doel is van al jouw werk.

Maar stel nu dat je ontevreden bent over zo’n dienstverlener of dat je echt wat anders wilt? Of dat je noodgedwongen elke drie jaar stuivertje wisselt met de nummer twee van de aanbestedingslijst en dat ook tot niets leidt? Nu ja, tot net zo’n hoog verzuim en vooral veel gedoe.

Zo’n aanbesteding naait je in een net iets te strak confectiepak waar je nooit meer uit komt, terwijl je misschien veel liever in een zomerjurkje of djokkingsbroek bezig wilt zijn met de gezondheid van je werknemers.

Terwijl het echt anders kan. Want aanbesteden heeft wel degelijk zin, als je tenminste weet hoe je dat op een zinvolle manier doet.

Zodat je zeker weet dat de aanbieders die passen bij jouw vraag, ook echt meedoen aan jouw aanbesteding. Zodat je niet elke drie jaar aan tafel zit met hetzelfde eeuwige lijstje aanbieders, maar met verrassende partijen, met een fris geluid en een andere aanpak.

Arbodiensten die misschien niet zo goed zijn in het invullen van jouw telefoonboek vol aanbestedingsonzin, maar toevallig wel heel goed zijn in het aanpakken van verzuim of duurzame inzetbaarheid.

Wil je weten hoe je slimmer kunt aanbesteden, waarbij je je natuurlijk wel gewoon aan de formele regels houdt?

Doe dan mee aan onze gratis workshop ‘Inkoop Arbodienstverlening en Preventie’.

Daarin vertellen Marco en ik je alles wat we de afgelopen elf jaar hebben geleerd om een arbodienst te selecteren die echt bij je past. Je kunt je aanmelden via deze link.

Aanmelden voor de workshop Inkoop Arbodienstverlening en preventie