Weet jij hoe mamabeuk haar kleine beukenootjes groot maakt?
Wist je dat bomen praten met elkaar praten? Dat doen ze via een soort bomen internet. Het Wood Wide Web.
En nee, dit is geen grap. Het staat allemaal in het boek 'Hidden life of trees' van Peter Wohlleben.
Want bomen hebben niet alleen hun wortels, die trouwens al twee keer zo groot zijn als de boomkruinen, maar ze hebben ook nog een ander netwerk. Onder de grond zit een wijdvertakt netwerk aan schimmeldraden. Net als het internet eigenlijk. En dat netwerk is kilometerslang.
Het is zelfs het grootste organisme dat ooit gevonden is op aarde. Een grote wijdvertakte ondergrondse schimmel. In Oregon is er zelfs een van 10 vierkante kilometer groot, minstens 2400 jaar oud en die weegt een paar miljoen kilo.
Bomen gebruiken de schimmeldraden om met elkaar te praten. In de winter bijvoorbeeld, hebben loofbomen geen bladeren. Kunnen ze niet aan fotosynthese doen en hebben dus nogal last van sugar craving.
Daarom vragen ze aan de naaldbomen om wat voedingsstoffen. En die krijgen ze dan via die schimmeldraden en de boomwortels toegestopt. Lief toch?
Is het weer zomer, dan hebben ze weer volop blaadjes en dan pompen ze al hun overtollige suikers weer terug in de ondergrondse bomenbatterij.
Maar bomen zorgen via die schimmels ook voor hun kleine beukenootjes. Valt er een in de grond, dan staat die een tijdje best wel eenzaam en alleen in het donker. En er zijn ook nog allemaal enge roodharige eekhoorns..
Mamaboom zorgt er met haar schimmeldraden voor, dat het kleine beukje groot wordt en op eigen wortels kan staan.
Trouwens, mamabeuk zorgt ook voor het eikeltje van de buren, maar net iets minder goed dan voor haar eigen beukje, want met haar eigen beukelief heeft ze natuurlijk wel net iets meer ondergrondse schimmelverbindingen.
Elke ochtend als ik vanuit mijn huis het stadsbos inloop, moet ik hier even aan denken. Ik vind het zo gaaf dat ik weer iets heb ontdekt wat ik niet wist.
En nog gaver vind ik het om dat met jou te delen. Zoiets doen we ook met onze masterclasses. In elke masterclass vertellen we je alle geheimen die we kennen over één HR-thema.
Die geheimen hebben we de afgelopen jaren ontdekt bij het ondersteunen van duizenden bedrijven. In elke masterclass vertellen we je de succesformules om aan de slag te gaan met dat ene thema. Formules die wij zelf al jaren gebruiken, maar die de meeste HR-professionals nog niet kennen.
Neem bijvoorbeeld het onderwerp Duurzame Inzetbaarheid. De gemiddelde manager is er natuurlijk niet echt op tegen om goed voor zijn medewerkers te zorgen, maar dat is echt iets anders dan er heel warm voor lopen.
Terwijl de resultaten, die je kunt bereiken met Duurzame Inzetbaarheid, beter zijn dan het beste business plan dat die manager de afgelopen vijf jaar heeft gezien.
Je moet hem dat alleen nog maar even vertellen, maar dan in een taal die hij begrijpt. Je zult dus verbinding moeten maken via jouw ondergrondse schimmeldradennetwerk en die manager de juiste voedingstoffen en signalen moeten geven.
En dan heb ik het niet over een obligaat plan vol fruitmanden, sportschoolabonnementen of een medewerkersonderzoek, waarmee je jezelf kunt uitroepen tot beste werkgever.
Want wil je Duurzame Inzetbaarheid verkopen in het MT, dan moet je echt met iets anders komen. Om te beginnen met keiharde cijfers waarmee je zelfs de grootse eikelboom omver blaast.
Daarom heb ik een masterclass Duurzame Inzetbaarheid voor je geschreven. Daarin laat ik je zien:
- Wat de 7 onmisbare ingrediënten voor een onweerstaanbaar DI-plan zijn.
- Hoe je een DI-beleid maakt dat zelfs de grootste storm kan weerstaan.
- Waarom Duurzame Inzetbaarheid in meer dan 70% van de gevallen mislukt en met welke simpele actie jij voorkomt dat jou dit ook gebeurt.
- Hoe je ervoor zorgt, dat je niet in de 5 grootste valkuilen van DI stapt.
- Wat de reden is dat veel organisaties een hele mooie DI-speeltuin aanleggen en er toch niemand komt spelen.
- Hoe je met een paar simpele aanpassingen in je plan zelfs de meest zuinige directie overtuigt om budget vrij te maken én tegelijkertijd alle medewerkers enthousiast krijgt om mee te doen.
- Wat de 10 cruciale vragen zijn die je moet stellen, voordat je begint met het schrijven van een DI-plan.