Waarom je medewerkers nooit alleen winners laat slaan 🎾
Bojan is mijn tennisleraar en nogal een bal filosoof.
Elke week heeft hij wel weer een nieuwe spreuk die je tot nadenken zet.
Jij denkt natuurlijk dat hij dan iets zegt over speltechniek, hoe je precies de bal moet raken, het voetenwerk of hoe je de perfecte volley speelt.
En ja, dat doet hij ook, maar niet zonder er eerst een vleugje tennisfilosofie in te stoppen.
Vorige week zei hij bijvoorbeeld: "Ik leer je niet om meer punten te winnen, maar om minder punten te verliezen."
Hij voegde eraan toe dat hij deze een keer niet zelf verzonnen had, maar zo'n uitspraak is natuurlijk prachtig.Â
Want een tenniswedstrijd wordt zelden gewonnen omdat je een paar mooie winners slaat.Â
Het gaat er vooral om dat je de belangrijke punten niet verliest. Als je dat kunt, win je eigenlijk altijd.
Zo is het eigenlijk met veel dingen in het leven. Als je alleen maar winners probeert te slaan, scoor je vast een keer een prachtig mooi punt. Dan klinkt er gejuich en geklap.Â
Mooie bal, roept je tegenstander en applaudisseert met zijn racket. Om er daarna voor te zorgen, dat hij vier punten op rij niet verliest en er alsnog met de game vandoor gaat.
Misschien vind je dat op safe spelen of risico mijden? Misschien een beetje, maar als de lijnen in het speelveld bekend zijn en je dus je speelruimte weet, is het soms toch verdomd moeilijk om een bal zo te raken, dat de ander er niet bij kan.Â
Veel gemakkelijker is het de tegenstander te verleiden jouw vileine terugspeelbal te zien als een waarmee hij een winner kan slaan. Een die vervolgens drie van de vier keer een meter of vijf uit gaat. In het hek achter je of zo.
Nu ja, genoeg filosofeer voor vandaag. Denk er maar eens rustig over na en doe er je voordeel mee.Â
Waar je ook je voordeel mee kunt doen, is de Masterclass over Onboarding.
Want als je nieuwe medewerkers aanneemt, dan kennen ze net als bij tennis misschien nog niet de diepere regels van het spel binnen jouw bedrijf.Â
Misschien denken ze dat ze de hele dag winners moeten slaan. Rennen ze als een stel jonge Labradoedels achter elke bal aan en verliezen daardoor steeds de belangrijke punten uit het oog. Wat toch een beetje ongemakkelijk is als je net begint.Â
Maar liefst 70% van de nieuwe medewerkers voelt zich de eerste zes maanden ongemakkelijk. Ze zijn gestart in hun nieuwe baan, maar zijn niet per se blij.Â
Ze weten niet waar ze moeten zijn met hun vragen, ze kennen de geschreven en ongeschreven regels niet van hun organisatie en soms negeren hun nieuwe collega's hen volledig.Â
Het resultaat? Een op de drie medewerkers wil binnen zes maanden alweer weg. Terwijl je zoveel moeite hebt gedaan om nieuwe medewerkers te vinden, hollen ze dus net zo hard weer de deur uit.Â
Dat heeft bijna altijd te maken met de introductieperiode, kortweg het onboarden van medewerkers. Want een paar fatale missers bij het onboarden zijn zo gemaakt.
Daarom hebben we een speciale masterclass over dit onderwerp gemaakt. Hierin leer je:Â
- Hoe je van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers een ervaring maakt die lijkt op een perfecte eerste date, zodat je zeker weet dat je de ware bent voor elkaar.Â
- Welke 9 simpele dingen je kunt doen waardoor een medewerker zich al welkom voelt nog voordat hij of zij is begonnen.Â
- Hoe jij met 3 eenvoudige aanpassingen in je inwerkprogramma ervoor zorgt, dat alle nieuwe medewerkers vanaf dag één enthousiast zijn over hun nieuwe baan.Â
- Hoe je voorkomt, dat nieuwe medewerkers lost in space zijn zodra ze het introductieprogramma achter de rug hebben.Â
- Wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers als machines behandelt, maar ook waarom je elke nieuwe medewerker beter een eigen onboarding programma kunt geven, zodat ze zich als een vis in het water voelen.Â
- Welke 8 dingen jij niet moet doen bij het onboarden van nieuwe medewerkers, zodat ze niet binnen 6 maanden alweer net zo hard weghollen.Â
Je kunt de speciale Masterclass over Onboarding deze maand bestellen met flinke korting. Je betaalt namelijk geen € 99,-- maar slechts € 62,50. Dat kan via deze link: