Waarom je maar beter wat commerciële trucjes in de achterzak kunt hebben

Deze week stelde ik de deelnemers van de online mini-trainingen die zich niet hadden ingeschreven voor de betaalde vervolgtraining, een vraag.

Ik wilde namelijk weten waarom ze zich niet hadden aangemeld.

Als je weleens mee gedaan hebt aan zo'n online mini-training, dan weet je dat we in een uurtje heel veel waardevolle tips weggeven, maar je weet ook dat we je altijd een betaald aanbod doen. Ongeveer 50 minuten inhoud en vijf tot tien minuten iets over het aanbod.

Er zijn altijd wel een paar HR-strijder die dan erg verontwaardigd zijn. Neem deze reacties:

"Het webinar was nogal opdringerig. Uiteraard geldt ‘creëer schaarste’ e.d. maar het aantal verkooptruukjes viel me op en dat staat me tegen."

Iemand anders zei: "En nu krijg ik ook nog elke dag een mail, waarin je me ook steeds weer een aanbod doet".

Dit is precies het probleem van veel HR-strijders. Dat ze een beetje allergisch zijn voor alles wat lijkt op commercie.

Dat ze blijven denken, dat ze met een goed inhoudelijk verhaal alleen ook kunnen scoren.

Maar dat is dus niet zo. 

Want inhoud alleen, sorry maar dat is gewoon ronduit saai, daar zit het management helemaal niet op te wachten. Daar vallen ze van in slaap. 

Je krijgt een afwijzing, of een 'ik-stuur-je-nog-even-lekker-het-bos-in-antwoord', waarbij het dus de bedoeling is dat je 'nog even iets uit gaat zoeken'.

Het MT wil namelijk het liefst gewoon een lekker voorstel waar ze een beetje van gaan smakken, alsof ze de vers gebakken appeltaart al ruiken.

Dus geen droog gaapverhaal over wat ze nu weer moeten doen, maar een kant en klare oplossing die zo verleidelijk is, dat ze geen nee meer kunnen zeggen. 

Als je dat wilt bereiken, kun je maar beter alle verkooptrucs uit je achterzak halen, want het MT is totaal niet geïnteresseerd in de hogere wiskunde van HR, maar vooral in winst, omzet, glimmende en ronkende cijfers.

En als jij nu denkt, bij mij is dat anders? Droom lekker verder, want het MT is een meester in het verhullen hiervan en verschuilt zich in lekker klinkende buzz woorden, die een tekstschrijver voor ze heeft verzonnen. 

'Duurzaamheid, de mens centraal, kansen voor iedereen', dat soort holle frases.

Prik daar voortaan gewoon doorheen, stop met je moeilijke HR-woorden Yatzee en kom in plaats daarvan met een paar kekke ideetjes, waarmee je MT lekker kan pronken op borrels.

En daarbij moet je niet bang zijn alle verkooptrucs te gebruiken. Dus je trekt de hele Cialdini boekenkast leeg, leert Kotler uit je hoofd en doet desnoods een cursus copywriting. Als ontbijt bedoel ik dan.

Tenzij je het fijn vindt om steeds afgewezen te worden. Of weer de hele dag operationele kakklusjes te moeten doen. Of te fungeren als voetveeg van je manager.

Ik denk het niet, maar goed, dat is aan jou. En misschien sta ik nu op je poezelige teentjes. Vind je me brutaal, denigrerend, ongepast, vind je dat ik er helemaal niets van snap, want bij jou is alles anders. 

Dat is misschien ook wel zo. Maar ik denk het niet. En ik zeg dit vooral om je wakker te schudden. 

Want het is zonde als je niet in beweging komt. Als je blijft denken dat alleen dat mooie plan met al die doordachte ideeën voldoende moet zijn. 

En dat je maar niet snapt waarom je voorstellen er nooit doorheen komen. Waarom alles blijft zoals het was.

Daarom doe ik dus altijd een aanbod voor een vervolg. Vandaag ook.

13 februari geven we bijvoorbeeld de online mini-training 'Hoe word ik HR-adviseur met Ballen'. Dat is een inhoudelijke training die een voorproefje is van onze dagtraining.

Die training is trouwens gratis. Kun je zelf oordelen of het je verder helpt.

De details vind je in de link hieronder. 

Aanmelden voor de gratis online training 'Hoe word ik HR-adviseur met Ballen' >>>