Waarom je lastige vragen van medewerkers beter niet kunt negeren
28 september 2020 
1 min. leestijd

Waarom je lastige vragen van medewerkers beter niet kunt negeren

Grote techreuzen als Google en Facebook organiseren elke week zogenaamde Town Hall Meetings.

Medewerkers mogen vragen stellen aan de directie en de 5 of 10 meest gestelde vragen worden dan door Marky Mark en de Suikerbergjes beantwoordt.

Nu zal het je niet ontgaan zijn dat Fakebook een beetje onder vuur lag de afgelopen tijd.

Behalve dat het platform een voedingsbodem is voor allerlei hysterische complotwijsneuzelaars, die denken dat kinderen kort na hun geboorte gechipt worden om als voer te dienen voor aliens, is het ook de plek waar besloten gebruikersgroepen Mr. Grab-them-by-the-poezie-album als redder van de wereld vereren.

En Mark die dat zomaar toestaat in zijn alternatieve online vrijstaat. Dat trokken veel gebruikers niet en miljoenen mensen zegden hun account op.

Maar wat blijkt, de 50.000 medewerkers van Facebook zijn ook maar mensen.

Want midden in de grootste crisis uit hun prille bestaan, waar ook nog het corona-virus overheen stormde en het Facebook huis dus behoorlijk in de fik stond, waren er ineens twee nogal opvallende vragen in die top tien.

De eerste was: “Toen we nog op kantoor werkten, was er gratis drinken en eten voor ons allemaal. Een hele belangrijke reden waarom we hier zijn komen werken. Nu we thuis werken, is er geen gratis eten of drinken meer. Hoe gaat Facebook dit compenseren?”

Zie je het voor je dat je deze vraag krijgt, terwijl je omzet net met 20 procent naar beneden knalt?

De wereld en jouw bedrijf gaat ten onder, maar eh, ja oké, en hoe zit het dan met ons gratis fruit?

Eigenlijk wil je zo iemand het liefst met kop en kont naar buiten skûppen toch?

En deze vraag kwam er nog achteraan: “Kan Facebook geen eiland kopen waar we dan met zijn allen op kunnen wonen en werken, terwijl de wereld vergaat?” (oké dat laatste stond niet in de vraag).

Beide vragen hebben, hoe weird ze ook zijn, te maken met de wens van medewerkers om Duurzaam Inzetbaar zijn. En ook al heb je misschien de neiging om zo’n medewerker heel hard uit te lachen, je kunt dit soort vragen maar beter serieus beantwoorden. Wat Mark Zuckerberg trouwens ook heeft gedaan.

Want Duurzame Inzetbaarheid is geen speeltje dat je alleen te voorschijn haalt als de zon schijnt en je de wind in je rug hebt, maar vooral ook als het slecht gaat met de business.

Daarom hebben Pauline Miedema en ik een nieuwe online training voor je gemaakt. Die training gaat over Duurzame Inzetbaarheid in goede én slechte tijden. En daarin vertellen we je de belangrijkste basisprincipes van Duurzame Inzetbaarheid.

En je mag daar al je vragen stellen over Duurzame Inzetbaarheid, hoe raar ze ook zijn 😉

De training is aanstaande donderdag 1 oktober, duurt zo’n 90 minuten, is gratis en je kunt je hieronder aanmelden. Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar.

Duurzame Inzetbaarheid in goede en slechte tijden

Zie je daar.