Waarom een soapster meer verstand heeft van HR dan jij

Nu de grote Peter R. er niet meer is, valt het des te meer op. 

Bij een willekeurige tokshow zit er altijd wel een. 

Een tweederangs soapster, een populistische schrijver, of een Generation Zee Vloggert die elke dag nieuwe onmisbare filmpjes diarreert over hoe je bijvoorbeeld een kilo kaneel achter in je huig gooit. 

En die hebben dan een mêh-ning. Niet over hun opgespoten lipjes of magere acteerprestaties, niet over het nogal dunne boeketreeks-thema van hun boek, en al helemaal niet over hun verdienmodel, waarbij ze weekmakers en andere vetten promoten aan achtjarigen. 

Nee, ze hebben een mening. Over Rutte bijvoorbeeld. 

Okay, nu dat is niet zo moeilijk. Maar ze hebben ook een mening over de toeslagenaffaire, over hoe je corona moet managen, over de farmaceutische sector, en zelfs over het watermanagement in Limburg. 

Ik vraag me al jaren af, hoe ze toch aan die vaak feitloze hittepetit meningkjes komen. 

Hoe kan zo'n botokkie Jessica of Famke of hoe ze ook allemaal heten, nu naast hun drukke vlog-carrière ook nog tijd hebben voor zestien bèta-studies over allerlei complexe onderwerpen om zo een gefundeerde mening te vormen? 

Dankzij het boekje Bromvliegeffect weet ik nu dat ze die ook niet hebben. Ze hebben gewoon last van het Duning Kruger effect. 

Dat effect is dus niet dat ze 's nacht ineens lange metalen nagels krijgen en je zoete dromen veranderen in nachtmerries waarin ze enge liedjes zingen, dat is een hele andere B-film. 

Nee dat Duning Kruger effect betekent, dat als je maar een klein beetje weet van een onderwerp, dat je dan je expertise flink overschat. 

En daarom zitten al die BN-ers dus zo te raaskallen en jouw tijd te verdoen, mocht je perongelukje elke dag inschakelen bij zo'n tokshow. 

En ik bedacht me dat dit precies is waar veel HR-professionals ook last van hebben. Vooral als het gaat over hun KPI's, zeg maar de stuurgetallen van HR. 

Want die zijn meestal niet smart en er staat vaak ook niet meer dan dat het verzuim omlaag moet, dat iedereen voor het einde van de maand zijn beoordelingsgesprek moet voeren, of dat iedereen zijn vakantiedagen moet opmaken. 

Vinjehetgekkie dat de doorrookte commerciële directeur dan iets vindt van jouw duurzame inzetbaarheidsbeleid? Of dat de financiële eindbaas zich bemoeialt met de kosten van de nieuwe beoordelingssystematiek. Dat de bedrijfsjurist jouw HR-KPI's voorziet van minachtend juridisch commentaar? 

Dat is niet wat je wilt. En toch gebeurt het. 

Maar jij kunt er gelukkig wat aan doen. Door voortaan KPI's te gebruiken die ertoe doen, in voorkeurstaal van het MT, zodat die het begrijpt en omarmt. 

Zodat, als er dan toch toevallig een wannabee soapster in de maandagmorgen MT-tokshow van jouw organisatie zit, je dan gelijk die opgespoten lippen als een verjaardagsballonnetje laat leeglopen.

FFFFFFFFFFTTTT. 

Hoe je met een paar supersimpele aanpassingen KPI's opstelt waar je voltallige MT dolenthousiast van wordt, vertel ik je in de online mini-training 'Maak gehakt maakt van nietszeggende KPI's'. Die training geef ik samen met Pauline Miedema. 

In die gratis mini-training vertellen we je hoe jij KPI's opstelt die het MT elke maandag als eerste behandelt. In deze gratis training leer je: 

  • Hoe je KPI’s opstelt waarmee je je jouw manager overtuigt van jouw plannen. 
  • Waarom de meeste HR-professionals denken dat ze geen KPI's nodig hebben en daarom zo stuurloos zijn als een rubberbootje op de oceaan.
  • Welke drie KPI's je zelfs meeneemt naar een onbewoond eiland.
  • Welke KPI’s je moet gebruiken om elke maandag een homerun te slaan in het MT. 

De online mini-training is op 20 juli om 10:00 uur en je kunt je alleen vandaag nog aanmelden via deze link: https://hrnavigator.nl/hrm-tertainment-inschrijven/