Waarom die badmuts niet gewoon aan het werk gaat
26 oktober 2020 
1 min. leestijd

Waarom die badmuts niet gewoon aan het werk gaat

“Die badmuts moet gewoon aan het werk gaan”, zei de kelner eindbaas in zijn meest platte Amsterdamse accent. Die ‘badmuts’ was een onwillige ontbijtkelner die de avond ervoor teveel gedronken had.

Ik was net 21 en werkte koud twee dagen in een Amsterdams vijf-sterren hotel. Dat hotel kende nogal een pikorde, want tweederde van de medewerkers had iets met manager op zijn kaartje staan.

En de managers deden dagelijks op z’n Amsterdams – dus met een hele grote bek en een heel klein hartje – hun beklag over onwillige luilakken bij het super-de-luxe Italiaanse koffiezetapparaat.

Je herkent dit soort gesprekken vast wel. Ook als je in Groningen, Utrecht of Rotterdam werkt.

En nu de gesprekken bij het koffiezetapparaat even wat minder vaak voorkomen, mis je ze waarschijnlijk ook. Want het is de plek waar je bijpraat over het weekend of de laatste Netflix serie, waar je met elkaar lacht en de laatste nieuwtjes deelt.

Maar dus ook de plek waar er wordt geroddeld, gezeverd en geklaagd. De plek ook waar je dingen hoort die er écht toe doen. Waar je erachter komt wat medewerkers echt denken en waar gesprekken soms ineens stilvallen als de eindbaas ook even een kop koffie komt halen.

Grote kans dat je je vaak ook ergert aan dat koffiezetapparaat geleuter. Misschien zie je het wel als futiliteiten, punaisepoetsen of micro mafkezerij.

Maar wat nu als die futiliteiten je vertellen wat er werkelijk speelt op de werkvloer? Als dat geroddel, gemopper en gejeremieer jou de kans geeft om het echte sentiment van een organisatie op te vangen?

Daarover gaat het premium artikel dat je vandaag van mij krijgt. Het is een hartgrondig pleidooi om je voortaan júist te verdiepen in gedoe-management.

>>>Lees hier het artikel over aandacht voor gedoe

7 dagen lang de beste artikelen van BG magazine

Omdat we vorige week de 12.500-ste klant hebben geholpen, krijg je van mij 7 dagen lang één premium artikel van BG magazine toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Dus ook als je geen abonnee bent. Elke ochtend om 10:30 uur sharp zit er een nieuw artikel in je mail.

Wil je alles kunnen lezen? Neem dan een introductie-abonnement op BG magazine

Bonus – een jaarabonnement op BG magazine met € 64,– korting

Abonnee worden is extra aantrekkelijk, want tot 2 november 17:00 uur betaal je geen € 97,– maar slechts € 33,– voor het eerste jaar. Een korting van maar liefst € 64,–.

Met dit abonnement heb je toegang tot àlle publicaties op BG magazine: dus alle artikelen, columns, nieuws, dossiers, interviews en meer.

>>> Ja, ik wil een abonnement

Ps. Tot morgen, dan vertel ik je waarom Duurzame Inzetbaarheid juist in deze coronaperiode vaker ter sprake komt.