Waarom de Chinese wachtkamer altijd leeg is
Recent schreef ik een aantal artikelen in het vaktijdschrift Arbo.
In het eerste artikel schreef ik:
- Waarom een Chinese dokter liever een lege wachtkamer had en alle patiënten het volstrekt normaal vonden om alleen te betalen als ze gezond waren. En hoe het komt dat ons westerse zorgstelsel precies andersom denkt.
- Waarom al meer dan een decennium bekend is dat investeren in preventie het viervoudige oplevert, maar ook dat gezonde organisaties 200% harder groeien en 220% meer winst generen, terwijl de meeste organisaties nog steeds niet of maar mondjesmaat investeren in preventie.
- Dat corona een wake-up call is, niet alleen voor organisaties, maar ook voor veel medewerkers. En waarom je je voortaan wel móet bemoeien met de lifestyle, ook als dat 100% in het privé-domein zit.
- Hoe het komt dat bijna iedereen ontevreden is over zijn arbodienst en waarom dit vaak geen sikkepit met die arbodienst zelf te maken heeft.
- Waarom de schadelast van verzuim het tienvoudige is van de abonnementskosten van de arbodienst, en je dus moet stoppen met zeuren over die abonnementskosten.
- Welke drie simpele checks je kunt doen om je verzuimbeleid te beoordelen.
- Waarom jouw verzuimcijfers meestal niets zeggen, zelfs niet als je ze elke maandag in een mooi dashboard voor je ziet, en hoe je ervoor zorgt dat je wel begrijpt wat ze betekenen.
- Hoe je, zonder plan en zelfs zonder budget, met een paar simpele dingen vandaag nog de inzetbaarheid van je medewerkers kunt verbeteren.
Omdat mijn artikel in de geprinte versie van Arbo verscheen, moest ik meer dan de helft van het aantal woorden schrappen.
Daarom kun je mijn originele versie, met wat meer context en een kleine update, nu ook lezen op onze eigen vakomgeving BG magazine.
>>> Waarom de Chinese dokter liever een lege wachtkamer heeft