Strooit jouw verzekeringsadviseur je zand in de ogen?
Begin 2018 werd een aantal grote banken en overheidsdiensten geteisterd door DDos-aanvallen.
Er was paniek, want niemand, dus ook de banken zelf niet, konden bij hun geld. Ook wist niemand waar de aanvallen vandaan kwamen.
Cybersecurity expert Rian van Rijnbroek wist dat wel en vertelde in Nieuwsuur dat onze banken werden belaagd door een joint venture van de geheime diensten van Rusland, Iran en Noord Korea samen.
Rian had net een boek geschreven over het onderwerp, samen met de oud-minister Willem Vermeend, en werd door haar uitgever bestempeld als Cyber Wonder Woman.
Ze was trouwens niet alleen hack expert, maar ook financieel wonder en had ook nog eens gewerkt als geheim agent. En wat ze zei in nieuwsuur was angstaanjagend:
"Deze aanvallen zijn een voorbode van iets veel groters. We moeten niet meer online internetbankieren want alle wifi-netwerken zijn al gehackt."
Maar ze had ook een oplossing: "We moeten gaan werken met Cyber Smart Block Chain technologie", want die was niet te hacken.
En hoe indrukwekkend dat ook klinkt, dit is klinkklare onzin. Iedereen die ook maar een beetje verstand heeft van ICT had gelijk in de gaten dat deze Rian nogal poep aan het praten was.
Dat ze helemaal geen cyber-expert was, maar iemand die lukraak wat ingewikkelde termen aan elkaar breidde en daarmee zelfs de ervaren interviewer en redactie van Nieuwsuur zand in de ogen strooide.
Of - zoals een echte expert in de podcast 'In de ban van Rian' het samenvat: - "Als je maar genoeg dure woorden gebruikt, dan denkt een ander al snel dat het klopt".
Helaas gaat dit niet alleen voor een onderwerp als cyber security op, maar ook voor heel veel onderwerpen.
Bijvoorbeeld een onderwerp als verzuimverzekeringen.
Want over dit onderwerp wordt ook nogal complex gedaan. En is er veel bangmakerij, waarbij het je al snel duizelt van alle ingewikkelde termen, waarna je maar snel je handtekening zet bij het kruisje om erger te voorkomen.
Maar hoe complex sommige verzekeringsadviseurs het ook maken, het gaat feitelijk maar om een paar simpele vragen. Vragen waar je trouwens wel even over na moet denken, maar die prima in begrijpelijk Nederlands te stellen zijn.
Als een medewerker langdurig ziek wordt, ben je dan bijvoorbeeld in staat het salaris door te betalen? Ook als er geen omzet of inspanning tegenover staat en zelfs als je iemand anders in moet huren om het werk te doen?
En stel dat je dat geld daarvoor inderdaad op de bank hebt staan, was het dan ook de bedoeling dat je met dat geld het salaris van die zieke medewerker ging doorbetalen?
Of was het eigenlijk een stukje pensioen, bestemd voor een investering, of gewoon om iets leuks mee te doen, zoals een tweede huis in Frankrijk kopen?
En wat zijn eigenlijk de echte gevolgen voor jouw organisatie als iemand ziek wordt? Want tuurlijk, die hoogopgeleide professionals die je voor flinke uurtarieven detacheert bij je klanten. zijn nooit ziek. En bovendien super gemotiveerd. Maar stel dat er toch een ziek wordt, dan heb je dus niet alleen geen omzet, maar moet je ook het vette salaris betalen.
Gaat het dan nog steeds goed? En lig je daar dan totaal niet wakker van?
Nee? Dan is het helemaal prima en heb je zo'n verzuimverzekering echt niet nodig
Dan heeft het ook helemaal geen zin om de eerste vijf simpele vragen van de Quickscan Verzuimverzekering in te vullen, want dan is het niets voor jou.
Word je er wel een beetje zenuwachtig van? Klik dan hier voor een begrijpelijk advies