Met een bol geitenkaas onder de douche
Een van de broers had een bloedhekel aan geitenkaas.
Als hij het alleen al rook, moest hij al kokhalzen. Kneep zijn neus dicht, sloot zijn ogen en probeerde hard aan een Nintendo spelletje te denken.
Maar de rest van de familie vond het wel lekker. Zeker op de Franse camping, waar ze net in de Carrefour waren geweest om de auto vol te laden met zwaar meurende Franse kazen.
Terwijl de ouders zaten te kaasplanken met Rosé, zat de broer stilletjes te kokken in zijn tent, waar het veertig graden was en het zweet in dunne straaltjes over zijn rug gutste.
Gelukkig kwam er altijd een moment dat de kaas naar de campingkoelkast gebracht mocht worden, omdat het nu eenmaal niet lekker slaapt in een naar kaas ruikende tent.
Dus de jongens werden rond een uur of zeven op pad gestuurd om de kaas weg te brengen en daarna gelijk te gaan douchen.
Vraag me niet waarom, maar de broers gingen dus eerst douchen en dan pas de kaas wegbrengen.
Het was druk in de wasruimtes, maar gelukkig waren er nog twee hokjes vrij en de boys stapten onder douche.
Een minuut later vloog die geitenkaas ineens door de doucheruimte. Hier. Vangen! En de kaas rolde van het hokje van de jongere broer naar het hokje van de oudere broer. Gegil, gelach en toen werd het een tijdje stil.
Na een paar minuten kwamen de broers schoon gewassen uit hun hokjes.
"Waar is de kaas?" De jongere broer keek zijn oudere broer vragend aan.
"Hoe bedoel je? Jij hebt de kaas meegenomen!"
Waarna het zoeken begon. Stiekem kijken onder alle hokjes door. Of er ergens een kaas tussen de publieke haren lag.
En net toen ze de hoop al hadden opgegeven, kwam er een besnorde Fransman in strakke heupslip uit een hokje.
Schoongewassen, met handdoek en wasspullen in de rechterhand en de geitenkaas in de linkerhand.
Die liep rustig, zonder ook maar een borstspier te vertrekken, het washok uit naar zijn tentje en peuzelde daar samen met zijn vrouw in alle rust de fris gedouchte geitenkaas op.
Als je nieuwe medewerkers aanneemt, dan zien ze ook alle eigenaardigheden van jouw bedrijf. Misschien nemen ze er zelf ook wel een paar mee. Maar 70% van de nieuwe medewerkers voelt zich de eerste zes maanden toch een beetje ongemakkelijk. Ze zijn gestart in hun nieuwe baan, maar zijn niet per se blij.
Ze weten niet waar ze moeten zijn met hun vragen, ze kennen de geschreven en ongeschreven regels niet van hun organisatie, soms negeren hun nieuwe collega's hen volledig.
Het resultaat? Een op de drie medewerkers wil binnen zes maanden alweer weg. Terwijl je zoveel moeite hebt gedaan om nieuwe medewerkers te vinden, hollen ze dus net zo hard weer de deur uit. Een beetje of jouw hele tent naar geitenkaas ruikt.
Dat heeft bijna altijd te maken met de introductieperiode, kortweg het onboarden van medewerkers. Want een paar fatale missers bij het onboarden zijn zo gemaakt.
Daarom hebben we een speciale masterclass over dit onderwerp gemaakt. Hierin leer je:
- Hoe je van de introductieperiode voor nieuwe medewerkers een ervaring maakt die lijkt op een perfecte eerste date, zodat je zeker weet dat je de ware bent voor elkaar.
- Welke 9 simpele dingen je kunt doen waardoor een medewerker zich al welkom voelt nog voordat hij of zij is begonnen.
- Hoe jij met 3 eenvoudige aanpassingen in je inwerkprogramma ervoor zorgt dat alle nieuwe medewerkers vanaf dag één enthousiast zijn over hun nieuwe baan.
- Hoe je voorkomt, dat nieuwe medewerkers lost in space zijn zodra ze het introductieprogramma achter de rug hebben.
- Wat er gebeurt als je nieuwe medewerkers als machines behandelt, maar ook waarom je elke nieuwe medewerker beter een eigen onboarding programma kunt geven, zodat ze zich als een vis in het water voelen.
- Welke 8 dingen jij niet moet doen bij het onboarden van nieuwe medewerkers, zodat ze niet binnen 6 maanden alweer net zo hard weghollen.
Je kunt de speciale Masterclass over Onboarding deze maand bestellen met flinke korting. Je betaalt namelijk geen € 99,-- maar slechts € 62,50. Dat kan via deze link: