Wat je kunt leren van filmkarakters om je leidinggevende te overtuigen
In een van de meest creepy scenes uit The Joker, vertelt de bad guy hoe hij aan hij zijn zo markante permanente glimlach is gekomen. Zijn vader was een dronkaard en ging vaak nogal te keer. Op een avond is zijn moeder het zat, pakt het keukenmes en probeert zichzelf te verdedigen. Maar de dronkelap weet haar te overmeesteren, schopt haar van zich af en terwijl hij hardop lacht, wendt hij zich tot hem, het tot dan toe onschuldige kind, en zegt: "Why so serious"? Daarna stop hij het keukenmes in de mond van zijn zoon en zegt: "Why so serious..., son? Let's put a smile on that face." Het is een verhaal om te huilen en als hij niet The Joker was geworden, had er vast ook een goede held in hem gezeten. Maar alleen een goede acteur maakt nog geen goede film. Daar is veel meer voor nodig. Werkelijk alles aan het plaatje van een goede film klopt. Er is nagedacht over het script, de verhaallijn, de belichting, de decors, de spanningsopbouw en onverwachte verhaalwendingen. Maar vooral ook over het uiterlijk, waarbij je als kijker zo ziet welke kleding bij de good guy hoort en welke bij the bad guy. Waarbij de slechterik meestal ook vreemde maniertjes heeft, met zijn ogen draait of met een heel gek krakend stemmetje praat. En heel erg hard, duister en gemeen lacht. Je kunt het zo gek niet verzinnen, maar werkelijk niets wordt aan het toeval overgelaten. Zodat een blockbuster ook echt blockbuster-waardig is. Gek genoeg denken de meeste HR-professionals helemaal niet na over hoe ze willen overkomen bij hun leidinggevende of collega's. Ze denken dat alleen hun vakkennis wel voldoende is. Ik heb toch verstand van HR, dus dan komt het vanzelf wel goed. Mijn manager of collega ziet dat toch wel op dat onzichtbare bordje op mijn voorhoofd...? Het resultaat is dat de meeste HR-professionals zich als tweederangs acteur in een B-film gedragen. Want niemand ziet dat ze een waanzinnig goede acteur of actrice zijn, die elke dag opnieuw met hard en ziel gaan voor de beste performance van hun carrière. Als jij als HR-professional een belangrijke presentatie aan de directie moet geven, dan is dat misschien wel hetzelfde als een auditie doen voor de hoofdrol die jou op het lijf is geschreven. En dan niet in die B-film, maar in die blockbuster. Dan zorg je dus wel even dat alles klopt. Maar ook verdiep je je in voor wie je precies die presentatie geeft, en wat de mogelijke uitkomsten zijn. Want, tenzij je Adam Sandler of Jennifer Aniston heet, niemand neemt je 'maar zoals je bent'. Je maakt als het ware een filmscenario, met alle plotlijnen. En je denkt goed na of je de good guy of bad girl wilt zijn. En hoe die er dan uit ziet of klinkt. Dus hoe je met behulp van kleding, houding en stemgebruik de boodschap die je komt vertellen ook laat kloppen. Zodat je ook écht gezien wordt. Waardoor je de hoofdrol binnen jouw HR-afdeling krijgt. De rol van je leven. Waarbij de hele boardroom ademloos naar je kijkt en luistert. Het goede nieuws is, dat ook als je introvert bent, of niets hebt met acteren, dat je dan nog kun je leren hoe je moet shinen als de best betaalde Hollywood acteur in een blockbuster. Hoe? Dat leer je in masterclass van deze maand. Die gaat over Personal Branding. Die maakten we samen met Sascha Bertus, dé imago-expert van Nederland. Ze is partner bij Room to Grow en auteur van het boek 'Verpak je succes'. In deze masterclass over Personal Branding leer je:
- Hoe je afstemt op je gesprekspartner, zodat je jouw belangrijke boodschap onbewust versterkt en alles ineens klopt.
- Waarom een slobbertrui als politiek statement niet werkt en zelfs tegen je kan werken.Hoe je ervoor zorgt dat je wél gezien wordt door je directie of leidinggevende, zodat die promotie alleen nog een kwestie van tijd is.
- Wat de impact is van jouw kleding, stem en houding in een gesprek of presentatie en hoe je deze kunt inzetten, zonder dat het een trucje is of men je ziet als charlatan.
- Waarom Personal Branding niets te maken heeft met borstklopperij, maar juist iets is voor HR-professionals die zichzelf en hun werk serieus nemen.
- Hoe je ervoor zorgt dat jouw online aanwezigheid in lijn is met wat iemand ziet als hij of zij jou in het echt ontmoet.
- Waarom Personal Branding niets te maken heeft met een verkleedpartijtje, maar alles met het versterken van jouw kwaliteiten als HR-professional.
- Waarom het niet handig is om een statement te maken met je wildgekleurde bloemetjesblouse, tenzij je een baan als kledingontwerper bij Versace ambieert.
- Wat je kunt leren van uitgesproken karakters in films of series, zodat je medewerkers kunt adviseren hoe ze beter kunnen presteren in hun functie of hoe ze zich kunnen voorbereiden op hun promotie.
- Hoe je, door kinderen sprookjes voor te lezen, alvast kunt oefenen in het overtuigend gebruiken van je stem in die belangrijke directievergadering.
- Waarom de meeste professionals pas beginnen met Personal Branding als het te laat is en welke simpele stappen jij vandaag nog kunt zetten, zodat jou dit niet overkomt.