Krijg je nu nog steeds een tik op je vingers?
Matt had er als kind al flink wat jaartjes pianoles op zitten.
Als hij ook maar één foute noot speelde, kreeg hij met de dirigeerstok van de juf een ferme tik op zijn vingers, waarna ze zonder enig mededogen haar appeltje verder schilde.
En daarom speelde hij voortaan keurig alle noten van de bladmuziek. Beetje Chopin, beetje Beethoven, beetje Rachmaninov.
Maar sinds een paar jaar droeg Matt ’s avonds een mondkapje en een groen doktershesje en teisterde als de bezeten Dr. Fink zijn Memorymoog Plus synthesizer in de band van Prince.
En ergens in 1987, terwijl hij met Zijne Koninklijke Dwergheid, nieuwe muziek aan het opnemen is, staat daar ineens Miles Davis in de studio.
Miles komt naast hem zitten, terwijl hij wat met zijn toetsen aan het pielen is en een paar nieuw funkakkoorden probeert goed te krijgen, en spreekt dan de magische woorden:
“There ain’t no bad keys on the piano. As long as you let your audience know what you’re doing.”
Precies zo is het met HR natuurlijk. Als je keurig de noten speelt die op papier staan, kan je vast best een leuk deuntje spelen.
Misschien krijg je af en toe ook nog een afgemeten beleefdheidsapplausje van een collega of zo.
Maar niemand zal verbijsterd zijn, of gebiologeerd naar je luisteren, want dat gebeurt alleen als je noten speelt die ze nog nooit hebben gehoord.
Als jij hetzelfde liedje speelt als altijd – keurig in de vierkwartsmaat – dan neuriet in het beste geval je manager een beetje mee, maar de kans is veel groter dat hij gewoon in slaap valt, of zelfs abrupt de naald omhoog tilt – KRTTTTTTT
… en dan een andere plaat opzet, waarin HR nog niet eens de triangel mag bespelen.
Dus als jij de aandacht wilt voor je nieuwe HR-plan, dan ga je eens een heel ander liedje spelen.
Dan luister je naar Miles Davis en gebruik je voortaan alle toetsen van je HR-klavier. Je maakt totaal nieuwe akkoorden en slaat flink wat ongebruikelijke noten aan.
En die noten klinken misschien op het eerste gehoor een beetje vals, maar je weet zeker dat je je gehoor wakker schudt.
Hoe je die noten een voor een speelt, en hoe je daar samen met je band een dik vet funk-, rock- of soulnummer van maakt, dat leer je in BG magazine Plus.
Dat is een jaarprogramma voor HR-toetsenisten zoals jij, die op zoek zijn naar bandmaatjes waarmee ze samen een dikke vette bad ass HR-band vormen.
Die komen elke maand in de oefenruimte samen om te werken aan hun HR-optreden. Word je lid, dan krijg je:
- Elke maand een nieuwe masterclass over een HR-thema
- 11 masterclasses over HR-thema’s waar jij mee worstelt met bewezen succesformules
- Elke maand een online vragenuur met gelijkgestemde HR-professionals
- Toegang tot alle opnames van de online vragenuren
Meer weten? Ga dan naar de pagina met alle informatie over het membership van BG magazine Plus.
Bekijk alle informatie over BG magazine Plus