Kiest die nieuwe medewerker een mes of een sleutel?
21 juni 2022 
1 min. leestijd

Kiest die nieuwe medewerker een mes of een sleutel?

De Ndrangheta, een van de grote drie Maffia organisaties uit Italië, heeft een hele slimme manier gevonden om te beoordelen of sollicitanten wel geschikt zijn voor het familiebedrijf.

Er worden geen vragen gesteld, een CV is niet nodig, en een motivatiebrief al helemaal niet.

Er wordt namelijk alleen maar gekeken naar gedrag.

Gedrag van een roze maffiababy die lekker in zijn frisse luier ligt te spartelen.

Een pasgeboren Ndrangheta baby krijgt namelijk, ten overstaan van de de volledige gangsta kliek, twee voorwerpen aangeboden aan zijn grijpgrage babyknuistjes. 

Een is een glimmende sleutel en de ander is een scherp mes. 

En het voorwerp dat het roze biggetje als eerste aanraakt, bepaalt de rest van zijn carrière. 

Kiest de zuigeling voor de sleutel, dan is zijn lot bezegeld; dan is hij slaaf van de wet en wordt politieagent, advocaat of rechter.

Maar kiest het schgrèkertje voor het mes, dan wordt hij een echte Ndrangheta. 

En het spreekt voor zich dat de mafiapaps er alles aan doet om de baby het mes te laten kiezen. Zodat de toekomst van het familiebedrijf is veilig gesteld.

Als jij nieuwe medewerkers zoekt voor jouw organisatie, is er ook een simpel trucje om medewerkers te selecteren door voor jouw organisatie geboren te zijn.

Door sollicitanten allemaal dezelfde procedure te laten doorlopen, waarbij je ze stuk voor stuk dezelfde keuzes geeft en ze precies dezelfde vragen stelt. 

Waarbij je je opstelt als een maffiabaas, die met wetenschappelijke precisie de 'goeie' van de 'foute' scheidt.

Hoe dat precies werkt en welke vragen je dan stelt, vertel ik je in de Masterclass over Recruitment. Je weet daarna ook: 
  • Waarom jij managers nooit alleen een gesprek met een kandidaat laat voeren. 
  • Hoe je, door je als een wetenschapper te gedragen, heel eenvoudig de best passende kandidaten selecteert. 
  • Waarom een manager, die geen tijd heeft om samen met jou een goed profiel op te stellen, beter maar een andere baan kan gaan zoeken. 
  • Hoe je een paar kleine dingen toevoegt aan je functieprofiel, waardoor bij voorbaat kansloze kandidaten niet eens meer de moeite nemen om te reageren.
  • Waarom hele goede arbeidsvoorwaarden juist tegen je kunnen werken. 
  • Hoe je voorkomt dat je met cliché-vragen steeds cliché-medewerkers aanneemt.
  • De drie dingen die je in een functieprofiel zet, zodat alleen de best passende kandidaten reageren. 
Je bestelt de masterclass deze week met 50% korting. Je betaal dus geen € 125,-- maar slechts € 62,50.