HP/De Tijd heeft sinds 1997 al 800 Nederlanders geïnterviewd aan de hand van dezelfde vragenlijst van Marcel Proust.
Soms zijn die onthullend, soms gewoon een beetje saai, maar af en toe lig je gewoon schuddebuikend op de vloer te lachen.
Zoals toen ik de antwoorden die Maarten van Rossum, onze opperchagrijn, las.
Wat is uw huidige gemoedstoestand?
"Ik ben hier vanochtend niet juichend binnengekomen, maar ik denk ook niet: was ik maar met de vut."
Lijkt u op uw moeder?
"Uiterlijk niet, dat zou ook heel vervelend zijn voor mijn moeder. Ik lijk ook niet op mijn vader, die knap en rijzig was. Ik ben een echte mengvorm."
Bent u aantrekkelijk?
"Nou, ik vind zelf van niet. In de meest kwetsbare leeftijd, tussen 15 en 25, was ik het niet en daar heb ik het maar bij gehouden."
Een paar van dit soort vragen zou je heel goed kunnen gebruiken om erachter te komen hoe jouw medewerkers eigenlijk in hun vel zitten.
Maar in plaats daarvan gebruiken we vaak ingewikkelde vragenlijsten met tientallen vragen. Soms betalen we zelfs tienduizenden euro's om in een lijstje met beste werkgevers te mogen prijken.
Samen met allemaal andere bedrijven, die ook tienduizenden euro's hebben betaald om in datzelfde lijstje te mogen staan.
Terwijl je met maar één simpele vraag erachter kunt komen of je een goede werkgever bent.
Om die vraag te stellen, heb je geen duur onderzoeksbureau nodig, hoef je geen duizenden euro's uit te geven om in zo'n lijstje te komen, en heb je al helemaal geen ingewikkeld rekenkundig model met kleurtjes nodig.
En toch, ik garandeer je, als je de antwoorden van jouw medewerkers op deze vraag deelt met het MT, dat je dan direct alle aandacht hebt.
Dat niemand HR daarna nog zal afdoen als geneuzel, of als onaantrekkelijk onderwerp en het daar dan maar bij houdt.
Welke vraag dat is en waarom dat voortaan een van jouw belangrijkste HR-KPI's is, vertel ik je in de masterclass over KPI's.
Je kunt de masterclass tot 1 mei bestellen met 50% korting en betaalt maar € 62,50 in plaats van € 125,--.