Hoeveel HR kan jouw organisatie aan?

Een tijdje terug zat ik voor mijn boek 'HR met ballen' in de BNR-podcast De Werkprofessor van Wendy van Ierschot.

Ze vertelde me toen, dat haar eigen boek binnenkort ook uit zou komen en dat het ging over scale-ups en scale-downs, en dat HR een belangrijk thema is in haar boek.

Dus toen het vorige week in de bus lag, ben ik gelijk gaan lezen. Nu is het natuurlijk vooral een boek voor ondernemers, maar toch staan er een paar dingen over HR in die interessant voor je zijn.

Want Wendy verdeelt in haar boek organisaties in vier fases. Dat begint natuurlijk bij de echte start-up, waar de bevlogen ondernemer een tent probeert neer te zetten, waar hij zijn ei in kwijt kan en die ook nog levensvatbaar is. 

Maar er zijn nog drie andere fasen, waarbij Wendy het aantal medewerkers (respectievelijk 10, 25 en 60) en omzet als een soort van natuurlijke grens hanteert.

Elke fase vraagt iets anders om als organisatie gezond te kunnen zijn of verder te kunnen groeien, en als je dat niet op tijd ziet of erger - dat niet kunt - dan is je bedrijf ten dode opgeschreven. Elke fase vraagt ook iets anders van HR.

Jij als HR-strijder speelt hier een cruciale rol in. Want in bijvoorbeeld 15% van de gevallen is het niet hebben van een goed team de belangrijkste reden dat een start-up faalt. En de goede mensen vinden, dat is natuurlijk een van de belangrijke taken van HR.

Maar het gaat niet alleen om recruitment, maar ook om de reis daarna. Hoe ga je daarna de onboarding inrichten, hoe zit het met ontwikkelen van vaardigheden, beoordelen, belonen, hoe houd je mensen betrokken, de rollen, de interne communicatie en welke systemen en procedures heb je.

Ja duh, hoor ik je zeggen, want nee, dit is niets nieuws. Behalve dat de fase waarin je organisatie zich bevindt, bepaalt welke HR-thema's op dat moment belangrijk zijn.

Want een goed salaris is in de eerste (start-up) fase bijvoorbeeld helemaal niet zo belangrijk. Kun je trouwens ook helemaal niet betalen en de mensen die je zoekt voor deze fase hebben meestal hele andere ambities. Die willen bouwen, nieuwe dingen neerzetten en hebben geloof in de visie van de ondernemer. Die komen dus niet voor het snelle geld.

Als je goede mensen zoekt voor de eerste start-up fase, is dat totaal iets anders dan tien toppers vinden in fase 4. En processen zijn lang niet zo belangrijk in het begin, maar ook veel minder belangrijk dan je denkt als je al wat groter bent. 

Want het gaat er vooral om dat je in staat bent je HR snel aan te passen aan de groei. Adaptive HR noemt ze dat. Kiezen waar je nu de meeste impact mee kunt maken en prioriteiten kunnen en durven stellen.

Anyway, mocht je in een start-up of scale-up werken, dan is het een interessant boek.

Omdat het je precies vertelt hoe HR kan bijdragen aan het succes van een organisatie. In welke fase je ook zit.