Hoe jij een watersnood voorkomt met je eigen HR-Deltaplan
Op de lelijkste plek van Nederland, tussen geparkeerde auto's en een budgetsupermarkt, staat een standbeeld. Het is een standbeeld voor Johan van Veen, alias Dr. Cassandra, naar de Griekse Prinses die wist dat Troje zou gaan vallen. Johan van Veen had de redder van Nederland kunnen zijn. Wiens naam je op school had geleerd in het illustere rijtje De Ruijter, Van Oranje, Erasmus en Cruijf. Maar niemand kent hem, behalve dan de inwoners van Uithuizermeeden, die hun glaswerk naast de buste plaatsen of even schuldig opzij kijken terwijl de hond er een vlagje overheen doet. Johan van Veen was ambtenaar voor Rijkswaterstaat en voorspelde twintig jaar lang de Watersnoodramp. Maar niemand nam hem serieus. Want hij zag er niet uit in zijn ongestreken kleding en rafelige colbert. Hij kleineerde mensen die hij dom vond en brieste zelfs een keer tegen de directeur-generaal van Rijkswaterstaat: "Mijnheer, u begrijpt er zó volledig niets van, dat het mij onmogelijk is u te antwoorden". Twintig jaar lang werd hij weggezet als paniekzaaier en belandden zijn apocalyptische dijkanalyses in een kast, waarvan de sleutel werd weggegooid. Op 29 januari 1953, twee dagen voor de Watersnood van 1953, waar 1.800 mensen stierven, leverde hij zijn beroemde Deltaplan in. De rest is historie. Je kunt dus nog zo briljant zijn, als je niet de taal van je leidinggevende spreekt, je collega's standaard bruuskeert of je onvoldoende verplaatst in de belevingswereld van een ander, ga jij als HR-professional ook niet ver komen met je HR-Deltaplan. Hetzelfde geldt als je denkt, dat iedereen wel weet dat jij verstand hebt van HR, omdat dat immers in je CV staat, die ze vijf of tien jaar geleden toch hebben gezien. Dat iedereen toch wel snapt dat jij daarom het meest geschikt bent voor die promotie of dat strategische project. Want hé, je je hebt toch vorig jaar nog in je eigenste tijd een gave opleiding gedaan. Nou, nee dus. Als jij je wilt gedragen als een muurbloempje, die heeft geleerd dat 'kinderen die vragen, worden overgeslagen', of als jij net als de alwetende Dr. Casandra beroemd wilt worden als het al te laat is, meld je dan vooral niet aan voor de Masterclass van deze maand. Die gaat over Personal Branding en maakten we samen met Sascha Bertus, dé imago-expert van Nederland. Ze is partner bij Room to Grow en auteur van het boek "Verpak je succes". In de masterclass van deze maand vertellen we je waarom alleen jouw vakkennis niet voldoende is. Hoe het komt dat je plannen niet gezien worden of ongelezen in de kast belanden. En hoe je met behulp van kleding, houding en stemgebruik jouw boodschap voortaan laat kloppen, zodat je niet meer wordt weggezet als paniekzaaier. Vind je een onderwerp als Personal Branding allemaal maar onzin, of Amerikaanse borstklopperij? Schrijf dan vooral in je eentje verder aan je HR-Deltaplan. Misschien krijg je ooit een standbeeld in Termunterzijl. Maar wil je Nederland, of op zijn minst je bedrijf redden met een plan dat wél gelezen en gezien wordt? Meld je dan aan voor HR Masterminds. Dan leer je:
- Hoe je afstemt op je gesprekspartner, zodat je jouw belangrijke boodschap onbewust versterkt en alles ineens klopt.
- Waarom een slobbertrui als politiek statement niet werkt en zelfs tegen je kan werken.
- Hoe je ervoor zorgt dat je wél gezien wordt door je directie of leidinggevende, zodat die promotie alleen nog een kwestie van tijd is.
- Wat de impact is van jouw kleding, stem en houding in een gesprek of presentatie en hoe je deze kunt inzetten, zonder dat het een trucje is of men je ziet als charlatan.
- Waarom Personal Branding niets te maken heeft met borstklopperij, maar juist iets is voor HR-professionals die zichzelf en hun werk serieus nemen.
- Hoe je ervoor zorgt dat jouw online aanwezigheid in lijn is met wat iemand ziet als hij of zij jou in het echt ontmoet.
- Waarom Personal Branding niets te maken heeft met een verkleedpartijtje, maar alles met het versterken van jouw kwaliteiten als HR-professional.
- Wat je kunt leren van uitgesproken karakters in films of series, zodat je medewerkers kunt adviseren hoe ze beter kunnen presteren in hun functie of hoe ze zich kunnen voorbereiden op hun promotie.
- Waarom het niet handig is om een statement te maken met je wildgekleurde bloemetjesblouse, tenzij je een baan als kledingontwerper bij Versace ambieert.
- Hoe je, door kinderen sprookjes voor te lezen, alvast kunt oefenen in het overtuigend gebruiken van je stem in die belangrijke directievergadering.
- Waarom de meeste professionals pas beginnen met Personal Branding als het te laat is en welke simpele stappen jij vandaag nog kunt zetten, zodat jou dit niet overkomt.