Hoe je van stotteren je handelsmerk maakt
09 maart 2020 
3 min. leestijd

Hoe je van stotteren je handelsmerk maakt

Meestal loop ik een paar keer per week langs haar huis. Mijn 'buurvrouw' Sanne. Ze woont in een heel schattig kunstenaarshuisje, met een zilveren dak, omgeven door groen en een vlonder aan het water. Een Range Rovert staat scheef naast het huis geparkeerd. Sanne is een beetje typisch. Aan die vlonder ligt bijvoorbeeld een Amsterdamse Canal bike geparkeerd, waarvan de letter c op miraculeuze wijze is verdwenen. En toen ik er vorige week op de eerste meteorologische lentedag langsliep, zag ik dat de kerstboom nog in vol ornaat stond uitgestald. Sanne is nu een bekende Nederlander, maar tot ver in haar twintigste zat ze nog redelijk kansloos in de kroeg te zuipen. Niemand, zeker Sanne niet, dacht dat het nog goed zou komen. Ook omdat ze stottert. Nogal erg... Ruim tien jaar later is Sanne, alias Miss Montreal, een van de bekendste muzikanten van Nederland. Ze heeft van stotteren haar handelsmerk gemaakt. Door maximaal te zelfspotten met haar woordenstruikelarij, voor het oog van miljoenen kijkers van The Voice. Door sch.. sch.. poep te hebben aan conventies over wat je wel en niet kunt zeggen op tv. Door daaraan toe te voegen: "Zo dat kwam er even heel ka u thee uit zeg". Door gewoon helemaal zichzelf te zijn. Best een beetje lomp en tegelijkertijd heel innemend. Als je daar als auditant met klotsoksels voor Sanne staat, dan kan het niet anders, dan dat je denkt: Als zij het kan, kan ik het ook... En toch is de kans klein, dat als jij als HR-professional stotterend je plan staat te presenteren, je door de audities van je welverdiende promotie heen gaat komen. Dat als jij net als Sanne ineens lekker onaangepast de artiest gaat uithangen en gewoon zoiets hebt van Fu Fu Vork it, dat de aandacht dan lang blijft hangen. De kans is zelfs groot dat je uitgejouwd wordt of gewoon een bierdouche krijgt. Zonder bijbehorende hoofdprijs. Want er is maar één Sanne en zij doet geen kunstje, maar gaat met hart en ziel voor haar muziek. Toch heeft zij echt wel nagedacht over wie ze is. Daarom doet ze niet aan verkleedpartijtjes, bling-bling nagels of veganisme-pop. En dat is precies wat jij moet doen als HR-professional. Nadenken. Over hoe je wilt overkomen bij je leidinggevende of collega's. Niet denken dat alleen jouw vakkennis wel voldoende is. Want dan kom je niet eens door de voorrondes en word je waarschijnlijk nog voor het eerste couplet afgeserveerd. Wil je écht gezien worden, dan zorg je dat je met behulp van kleding, houding en stemgebruik de boodschap die je komt vertellen voortaan laat kloppen. Waardoor je de makkelijk doorstoomt naar de finale. En jij het toptreden van je leven geeft. Waarbij de hele boardroom ademloos naar je kijkt en daarna als groupies aan je enkels kleven. Heb je niets met zingen en krijg je alleen al bij het idee van op een podium staan buikklachten? Dan nog kun je leren hoe je én jezelf blijft, en toch als een ster kunt shinen. Zonder gekunstel, maar puur natuur. Hoe? Dat leer je in masterclass van deze maand. Die gaat over Personal Branding. Die maakten we samen met Sascha Bertus, dé imago-expert van Nederland. Ze is partner bij Room to Grow en auteur van het boek "Verpak je succes". In deze masterclass over Personal Branding leer je:
  • Hoe je afstemt op je gesprekspartner, zodat je jouw belangrijke boodschap versterkt en alles ineens klopt.
  • Waarom een slobbertrui als politiek statement niet werkt en zelfs tegen je kan werken.
  • Hoe je ervoor zorgt dat je wél gezien wordt door je directie of leidinggevende, zodat die promotie alleen nog een kwestie van tijd is.
  • Wat de impact is van jouw kleding, stem en houding in een gesprek of presentatie en hoe je deze kunt inzetten, zonder dat het een trucje is of men je ziet als charlatan.
  • Waarom Personal Branding niets te maken heeft met borstklopperij, maar juist iets is voor HR-professionals die zichzelf en hun werk serieus nemen.
  • Hoe je ervoor zorgt dat jouw online aanwezigheid in lijn is met wat iemand ziet als hij of zij jou in het echt ontmoet.
  • Waarom Personal Branding niets te maken heeft met een verkleedpartijtje, maar alles met het versterken van jouw kwaliteiten als HR-professional.
  • Wat je kunt leren van uitgesproken karakters in films of series, zodat je medewerkers kunt adviseren hoe ze beter kunnen presteren in hun functie of hoe ze zich kunnen voorbereiden op hun promotie.
  • Waarom het niet handig is om een statement te maken met je wildgekleurde bloemetjesblouse, tenzij je een baan als kledingontwerper bij Versace ambieert.
  • Hoe je, door kinderen sprookjes voor te lezen, alvast kunt oefenen in het overtuigend gebruiken van je stem in die belangrijke directievergadering.
  • Waarom de meeste professionals pas beginnen met Personal Branding als het te laat is en welke simpele stappen jij vandaag nog kunt zetten, zodat jou dit niet overkomt.
De masterclass over Personal Branding staat online. Ben jij toe aan next level HR en wil je meer weten over HR Masterminds? Meld je dan nu aan. Bekijk hier het aanbod van HR Masterminds Deze masterclass over Personal Branding is onderdeel van het HR Masterminds jaarprogramma. Ben jij een HR-professional? En wil je dat wij jou helpen elke maand beter te worden in jouw vak, zodat je een echte HR Mastermind wordt? Meld je dan aan voor het HR Masterminds membership. Daarna ontvang je elke maand een nieuwe succesformule voor je HR-beleid. Meld je hier aan voor HR Masterminds