Hoe je je decolleté inzet als geheim wapen
De Duitse bondskanselier Angela Merkel staat niet bekend als een vrouw die haar boezem als wapen gebruikt. Zodat al die alfamannetjes op de apenrots in het gareel blijven. Ze is meestal keurig Duits gekleed. In een broekpak, of in blazers met drie knopen, met hooggesloten blouses. In de bijna 15 jaar dat ze bondskanselier is, heeft ze haar eigen kledingstijl ontwikkeld. Het enige wat verandert, zijn de kleuren. Tot ze een paar jaar geleden ineens een nogal opvallende jurk droeg. Met een heel diep uitgesneden decolleté. Oké, het was een gala, dus dan mag het allemaal wat meer prinsesselijk, maar de media waren geschokt en publiceerden dagenlang van boven genomen foto's die de diep uitgesneden boezem etaleerden. "Angela wieder allein?" "Angela heeft meer te bieden." Het leek alsof Angela Merkel een nogal kapitale fout maakte. Maar dat was dus niet zo. Want deze avond was ze op het gala met haar man. En haar man wil niet in de schijnwerpers staan. Daarom verzon Angela een bliksemafleider: haar decolleté. En voegde er voor de pers aan toe dat dit een avond was voor een goed doel en niet van politiek. Missie geslaagd. Want ook al denk jij misschien van niet. Want Angela ziet er steeds zo degelijk uit. En ze zegt ook dat mode niet haar ding is. Maar Angela maakt al haar kledingkeuzes zeer bewust. Meestal draagt ze bijvoorbeeld groen, de kleur van verbinding. Maar tijdens coalitieonderhandelingen kiest ze vaak voor blauw en niet voor rood. Want kleuren zijn een taal, net als in de natuur. En rood werkt tegen je als je moet onderhandelen. Door de juiste kleuren te gebruiken, kun je een onbewuste boodschap uitstralen naar je gesprekspartner. Je kunt dus je boodschap versterken, maar ook juist om zeep helpen. En dat doe je niet alleen met de juiste outfit, maar ook met je houding en je stem. In de masterclass van deze maand hebben we het over Personal Branding. Een onderwerp dat wij Nederlanders - en zeker wij HR-professionals - een beetje vreemd vinden. Want we zijn opgevoed met 'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. En dat is jammer, want je kunt nog zo'n goede professional zijn, met een werkelijk briljant plan, maar als je dit plan niet goed over de bühne weet te brengen, omdat je onderuitgezakt zit of een saaie monoloog afsteekt, of als alle aandacht naar je ma flodderjurk of je extravagante designer outfit gaat, dan wordt jouw voorstel nooit serieus genomen. En jij ook niet. Dus niet alleen jouw plan wordt van tafel geveegd, maar je wordt ook niet gevraagd voor strategisch overleg. Terwijl je daar inhoudelijk wel de meeste kennis over hebt. En die promotie waar je alle papieren en ervaring voor hebt, gaat aan je neus voorbij. Het lijkt wel alsof ze je niet zien. En dat is waarschijnlijk ook zo. Daarom hebben we deze maand een speciale masterclass over dit ontwerp. Die maakten we samen met Sascha Bertus, dé imago-expert van Nederland. Ze is partner bij Room to Grow en auteur van het boek 'Verpak je succes'. In deze masterclass leer je: Hoe je afstemt op je gesprekspartner, zodat je jouw belangrijke boodschap onbewust versterkt en alles ineens klopt. Waarom een slobbertrui als politiek statement niet werkt en zelfs tegen je kan werken. Hoe je ervoor zorgt dat je wél gezien wordt door je directie of leidinggevende, zodat die promotie alleen nog een kwestie van tijd is. Wat de impact is van jouw kleding, stem en houding in een gesprek of presentatie en hoe je deze kunt inzetten, zonder dat het een trucje is of men je ziet als charlatan. Waarom Personal Branding niets te maken heeft met borstklopperij, maar juist iets is voor HR-professionals die zichzelf en hun werk serieus nemen. Hoe je ervoor zorgt dat jouw online aanwezigheid in lijn is met wat iemand ziet als deze jou in het echt ontmoet. Waarom Personal branding niets te maken heeft met een verkleedpartijtje, maar alles met het versterken van jouw kwaliteiten als HR-professional. Waarom het niet handig is om een statement te maken met je wildgekleurde bloemetjesblouse, tenzij je een baan als kledingontwerper bij Versace ambieert. Wat je kunt leren van uitgesproken karakters in films of series, zodat je medewerkers kunt adviseren hoe ze beter kunnen presteren in hun functie of hoe ze zich kunnen voorbereiden op hun promotie. Hoe je door kinderen sprookjes voor te lezen, alvast kunt oefenen in het overtuigend gebruiken van je stem in die belangrijke directievergadering. Waarom de meeste professionals pas beginnen met Personal Branding als het te laat is en welke simpele stappen jij vandaag nog kunt zetten, zodat jou dit niet overkomt. De masterclass over Personal Branding staat volgende week dinsdag online. Ben jij toe aan next level HR en wil je meer weten over HR Masterminds? Meld je dan nu aan, want tot dinsdag 18:00 uur krijg je een korting van 30 euro op je maandbedrag. Bekijk dan hier het aanbod van HR Masterminds Deze masterclass over Personal Branding is onderdeel van het HR Masterminds jaarprogramma. Ben jij een HR-professional? En wil je dat wij jou helpen elke maand beter te worden in jouw vak, zodat je een echte HR Mastermind wordt? Meld je dan aan voor het HR Masterminds membership. Dat kan nog tot volgende week dinsdag 18:00 uur. Dan betaal je geen € 99,--, maar slechts € 67,-- per maand. Een mooie korting van € 30,-- op je maandbedrag. Daarna ontvang je elke maand een nieuwe succesformule voor je HR-beleid. Meld je hier aan als lid van HR Masterminds