Heugste tied veur nuvere toal
Stel, je leest een vacature. Die is je op het lijf geschreven. Dit is wat er staat: "Je krijgt de kans om als Reward Expert een bijdrage te leveren aan de Future of Work." Wenkbrauw omhoog. Wie wil dit nu niet? Maar hier houdt het nog niet op. Het wordt nog veel mooier. "Je werkt samen met teamleden in een Squad Fair Pay die als doel heeft om beloning te bepalen en te betalen, die samengevat is in de Total Reward visie." En dan, omdat iemand van HR écht over de vacature heeft nagedacht: "De Squad Fair Pay is gepositioneerd in de area Reward & Recognition. Samen met de areas Join en Develop vormen we een tribe waarin we georganiseerd zijn in zogenaamde medewerkersreizen." En, als klap op de vuurpijl, het echte goede nieuws: "Je direct leidinggevende is de Lead Reward & Recognition." Nu denk jij natuurlijk: Ja, ja, Bob, je hebt zeker weer een pretsigaretje zitten roken. Jij ouwehoert wel vaker wat. Maar ik zweer, zonder mijn vingers achter mijn rug te kruisen, dat dit een echte vacature is. Dit is geen fake job. Maar een vacature bij de boerenleenbank. De Rabobank dus, waar jij en ik en nog 8,5 miljoen Nederlanders klant zijn. De Rabobank is van oudsher een coöperatie van en voor de boeren. Maar hun vacaturetekst heeft weinig meer met boeren te maken. Dat voel je op je klompen aan. En terwijl ik me achter mien pet krab, zie ik eindeloze heidagen op een mooie herenboerderie voor me, waar bankmeneren en -mevrouwen met brown paper sessies, heel 'coöperatief' de mooiste Engelse woorden hebben uitgekozen. Van die lekker nuchter klinkende boerenuitdrukkingen die de boerenleenbank boodschap het beste samenvatten... En daarna hebben ze nog even een onopgesmukt boeren reclameburootje uit de Peel ingehuurd die in ruil voor een mudje eerappels een lekker nuchtere vacaturetekst heeft opgesteld, vol boerenwijsheid. Eentje die het coöperatieve karakter van de boeren zo mooi beschrijft... Heeft jouw organisatie ook vacatureteksten die niemand snapt? Die bol staan van de dertien in een dozijn cliché-termen die voor elke functie en voor elk bedrijf zouden passen? En heb je net als de meeste organisaties al een tijdje moeite om de juiste medewerkers te vinden? Dan is het de heugste tied veur een frisse blik op je recruitment, uh sorry werving en selectiebeleid. Want er zijn een paar simpele dingen die je kunt doen, waarmee je beleid opeens weer zo klaar is als een klontje boter. Wil je weten hoe je vacatureteksten schrijft waar de goede kandidaten op af komen als vliegen op stroop. En hoe je ervoor zorgt dat het functieprofiel ook een goede weergave is van het werk, zodat kandidaten niet na een half jaar weer wegrennen? Of hoe je een sollicitatiegesprek voert dat niet met alle winden mee waait en hoe je zo'n gesprek voorbereidt? Kortom, wil je weten hoe je van je recruitmentbeleid een succes maakt? Dat vertellen we je in de Masterclass over Recruitment. Dit is een van de masterclasses van HR Masterminds. HR Masterminds is een membership, waarin we onze beste HR-geheimen met je delen. Elke maand ontvang je een nieuwe masterclass met al onze kennis over één HR-onderwerp. Die maand ga je dát ene HR-onderwerp tackelen. De masterclasses gaan over onderwerpen die jou bezighouden: van duurzame inzetbaarheid tot verzuimbegeleiding, van recruitment tot onboarding. Meer weten over HR Masterminds? Bekijk hier het volledige programma